Friday, August 26, 2016

Kemalangan maut yg melibatkan crane tower


Kemalangan maut yg melibatkan crane tower

Saya mulanya hanya bercadang sebagai observer sahaja dlm kemalangan maut yg melibatkan crane tower ini. Ini kerana laporan lengkap kemalangan (terutama dari authority Dosh) belum dikeluarkan lagi.

Saya telah di-tag oleh beberaoa orang berkaitan kemalangan ini. Berikut adalah response saya berdasarkan info yg saya tahu sahaja. Mungkin response saya tidak tepat terutama jika cause of accident bukan seperti yg saya ketahui.

Terima kasih ada yg tag saya. Sebagai PIC yg beberapa kali mendaftarkan crane tower dgn Dosh, termasuk 4 biji crane tower kondiminium Crystal Creek yg tertinggi di Taiping 2 thn lps, berikut adalah ulasan saya.

Sekarang authority Dosh amat serius dlm pendaftaran tower crane ini. Selain dari rekod inspection, maintenance n testing, Dosh juga mewajibkan disubmit Hirarc.

Salah 1 task element hazard yg mesti consider dlm Hirarc ialah keselamatan di bawah suspended load serta swing radius.


Kemalangan ini boleh dikatakan berlaku kerana mangsa berada di bawah swing radius area. Jika current practice/control atau recommendation practice/control dalam Hirarc berkaitan hazard dan risk di bawah suspended load dan swing radius ini dipatuhi, kemungkinan kemalangan ini tidak akan berlaku.



Jika ada yg berminat utk mendapatkan Hirarc dan juga application details berkaitan crane tower ini, boleh rujuk blog saya OSH The Journey.

1 comment:

Anonymous said...

Good blog Tuan.