CUSTOMER RELATIONSHIP Celcom Kamunting
Nak cuit sikit lagi Celcom Kamunting
Apa beza Parking Lot Celcom Kamunting dengan Parking Lot
AEON (Seremban 2)? Memang betul Parking Lot Celcom tidak menyatakan untuk OKU,
hanya untuk Exclusive for Celcom Customer First Elite. Adakah OKU juga dianggap
Exclusive for Celcom Customer First Elite? Saya tidak pasti!. Ketika semua
organisasi lain (saya ulangi – semua organisasi lain) mengganggap semua pelanggan
adalah “elite”, Clecom pula ada kategori tertentu untuk pelanggannya.
Berbalik kepada soalan saya. Parking Lot AEON untuk OKU ada
nombor telefon untuk dihubungi. Tetapi tidak ada pada Parking Lot Celcom.
Mungkin maksud By Appointment Only itu adalah perlu telefon dahulu dari pejabat
atau rumah sebelum sampai ke Pusat Celcom ini. Bagaimana kalau sudah sampai,
adakah perlu turun dari kereta untuk mengalihkan papan tanda tersebut? Kalau hendak
telefon staff Celcom (guard?) adakah nombor untuk dihubungi?
Belajar-belajarlah dari AEON.
Apa beza anak tangga depan pejabat Celcom ini dengan
beberapa buah kedai lain di sebelah pejabat Celcom ini?
Pastinya pelanggan ke Pusat Celcom jumlahnya berkali ganda
dengan pelanggan yang berurusan kedai lain sebelahnya.
Memang betul (kalau pusat pengurusan Celcom tahu perundangan,
kalaulah dia orang tahu!) mengikut UBBL 1984, anak tangga yang kurang dari
empat anak tangga (premis perniagaan) tidak perlu pemegang tangan (hand
railing). Tetapi kesianlah pelanggan yang berusia yang hendak berurusan dengan
kaunter di Pusat Celcom ini. Jangan ingat anak muda sahaja pelanggan Celcom!
Tak tahulah jika statistik demographic pelanggan yang ada pada Celcom hanya sekadar
statistik “syok sendiri” bukannya untuk analysis penambahbaikan!
Janganlah pula bagi alasan, kedai di sebelah pusat ini adalah
kedai besi, disebabkan itu kedai ini ada lebihan besi untuk dibuat anak tangga.
Banyak lagi kedai lain selain dari kedai besi yang turut mempunyai pemegang
tangan untuk kemudahan pelanggan melangkah naik atau turun anak tangga ini.
Anggap ini sebagai ruang untuk penambahbaikan (rooms for
improvement) dan masih belum terlambat untuk dilaksanakan bak kata orang puteh
- better late than never. Mungkin pedas sikit cadangan penambahbaikan saya ini tetapi
anggaplah Pedas-pedas sambal Belacan, Pedas Macamanapun Dicari Orang.
Terima kasih Sambal Belacan.
http://oshthejourney.blogspot.com/
Posting berkaitan sebelum ini di sini.
No comments:
Post a Comment