Friday, August 1, 2014

Halalkan yang haram - dari segi OSH. Ada caranya.



Halalkan yang haram - dari segi OSH. Ada caranya.

Tahun 2010, saya bertegas tidak membenarkan anak lelaki saya membeli basikal fixie. Saya pernah menulis dalam blog saya mengenai kegunaan sebenar fixie yang tiada freewheel, hanya satu gear dan tiada brek ini khusus untuk perlumbaan terkawal di dalam veledrom.

Tegasan saya ini juga dipersetujui dan diamalkan oleh kenalan saya, Nazri (Penjara Taiping) di mana beberapa orang anaknya mewakili Perak dalam sukan berbasikal trek veledrom dan juga lebuhraya.

Awal tahun lepas 2013, Astro menayangkan filem Premium Rush (2012) lakonan Joseph Gordon-Levitt sebagai Wilee (penghantar surat berbasikal di Bandar New York) yang bermasalah dengan Bobby Monday (Michael Shannon), pegawai polis yang korup dan kaki judi. Kecekapan Wilee berbasikal di tengah bandaraya ini mencetuskan kembali minat anak saya seorang itu.

Beberapa bulan lepas anak saya memohon semula untuk membeli basikal fixie ini.

Saya teringatkan seorang guru OSH yang menggunakan analogi perkahwinan dalam satu kelas yang saya hadiri. Kata guru saya ini, sex tanpa nikah adalah haram. Tetapi dengan nikah, sex itu menjadi halal.

Saya tidak membantah berbasikal sebagai rekreasi tetapi sifatnya yang tiada sistem brek mengusarkannya saya. Lakonan Wilee dalam Premium Rush melarikan basikal fixie di tengah kesibukan bandaraya New York adalah lakonan semata-mata dan dalam keadaan terkawal.

Akhirnya anak saya bersetuju untuk memasang brek di basikal fixie yang akan dibelinya. Dan saya membenarkannya membeli basikal fixie.

Halalkan yang haram - dari segi OSH. Ada caranya.

http://oshthejourney.blogspot.com/




Lakonan Wilee dalam Premium Rush melarikan basikal fixie di tengah kesibukan bandaraya New York adalah lakonan semata-mata dan dalam keadaan terkawal.

1 comment:

lukmanw@gmail.com said...

Kaitan berkaitan, rujuk link -

http://orangkecilorangbesar.blogspot.my/2011/07/fixie-tanpa-brek-bukan-untuk-jalan-raya.html