Ekzos bocor, slip & fall dan penyelesaian secara OSH
Ini adalah light case study yang akan saya gunakan dalam
kelas-kelas pembelajaran akan datang.
Mengikut statistik Perkeso, setiap tahun kemalangan yang
dilaporkan tertinggi ialah “slip & fall” selain dari “commuting accident”.
Antara punca “slip & fall” ialah permukaan lantai yang licin akibat kehadiran
air, minyak, pasir dan sebagainya.
Step 1. Kenalpasti punca
Biasanya motosikal lama (terutama British) bermasalah dengan
lelehan minyak engine dari gear box atau lelehan petrol dari karburetor
(overflow dan sebagainya). Tetapi pada Suzuki GT250C (model 1978) saya mengenalpasti
kesan kebocoran sisa minyak petrol bercampur pelincir pada ekzos!
Sekali pandang memang mustahil adanya kebocoran pada ekzos
motosikal 2-lejang! Biasanya ekzos enjin 4-lejang yang selalu bocor. Kehadiran
minyak pelincir 2T pada ekzos motosikal 2-lejang sebenarnya berupaya
memanjangkan hayat ekzos itu sendiri.
Ekzos Suzuki GT250C saya bocor akibat hentakan berulang-kali
dari pemijak sisi yang dinaikkan. Berbeza dengan bahagian ekzos yang
berhampiran dengan hujung pemijak tengah yang mempunyai lekuk khusus.
Punca lelehan minyak ini adalah akibat kebocoran disebabkan
hentakan pemijak sisi kepada bahagian ekzos.
Step 2. Penyelesaian jangka pendek – corrective action
Lelehan minyak ini akan menyebabkan permukaan lantai licin
dan boleh menyebabkan tergelincir dan jatuh. Untuk jangka pendek, setelah
permukaan lantai dicuci, saya menggunakan kertas tebal (kertas kotak) sebagai
alas sementara.
Terfikir juga untuk mencari aluminiun foil penampal periuk!
*Kalau dalam sukan
lumba, pegawai atau marshal akan bersedia dengan simen. Simen ini akan dicurah di
atas permukaan jalan yang ditumpahi minyak dan diberus (menggunakan berus
buluh), menyebabkan simen akan mengeras serta-merta.
Step 2. Penyelesaian jangka panjang – preventive action
Untuk preventive action, penyelesaian secara “Hierarchy of Risk Control” adalah antara yang terbaik.
1. Eliminate – Penghapusan Mutlak Risiko. Setelah lubang ekzos
yang dibaiki/pateri (welding), pemijak sisi boleh ditanggalkan terus.
2. Subtitution – Penggantian. Elakkan menggunakan pemijak sisi.
Gunakan pemijak tengah.
3. Isolation – Penjarakan yang ada dua kaedah iaitu jauhkan dan
litupi. Jarakkan (atau litupi) bahagian ekzos yang terdedah kepada hujung
pemijak disisi dengan direka adanya lekukan
(groove) seperti bahagian ekzos yang terdedah kepada hujung pemijak tengah.
4. Engineering Control – Pengawalan secara Kejuruteraan.
Rekabentuk awal agar pemijak sisi ini berjauhan dari bahagian ekzos.
5. Administration Control – Pengawalan secara Pentabiran.
Prosedur atau kaedah menaikkan pemijak sisi secara perlahan-lahan agar tidak
menghentak bahagian ekzos.
6. Protection Equipment – Peralatan Perlindungan
Peribadi. Peribadi kepada motosikal (ekzos) dengan cara memasang getah pelapik
(rubber padding).
Mungkin menggunakan jentera atau mesin di kilang lebih tepat
untuk case study corrective/preventive action dan Hierarchy of Risk Control . Tetapi saya rasa penggunaan
ekzos motosikal 2-lejang yang bocor juga boleh digunakan sebagai light case
study berkaitan penyelesaian secara OSH untuk kemalangan slip and fall.
http://oshthejourney.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment