Wednesday, July 2, 2014

Foolproof or Make It Legally Safe




Foolproof or Make It Legally Safe
Lesson learned dari kemalangan maut di Pasar Ramadhan

Menurut seorang saksi di tempat kejadian; "Mangsa cuba melintasi longkang selebar semeter itu tanpa melalui laluan pejalan kaki yang telah disediakan sebelum hilang keseimbangan badan dan tergelincir.

Sikap suka mengambil jalan pintas atau “short-cut” sebegini (tanpa melalui laluan pejalan kaki yang telah disediakan) kerap mengundang kemalangan. Sebagai contoh, jejambat untuk perjalan kaki telah dibina tetapi ramai juga yang masih menyeberangi jalan yang sibuk tanpa menggunakan jejambat perjalan kaki ini.

Biasanya juga kawasan perumahan yang dibina hanya mempunyai laluan masuk utama yang terhad tetapi kemudian ramai penghuni yang membuat jalan pintas menyeberangi longkang terutama pengguna motosikal. Dari laluan yang menggunakan papannya akhirnya dibuat menggunakan konkrit.

Terdapat juga “kesilapan” pemaju yang menentukan laluan ini. Mungkin laluan utama yang jauh menyebabkan penghuni mencari alternatif lain. Tetapi sikap manusia yang suka mengambil jalan pintas dengan alasan dekat dengan rumah ataupun dekat dengan kenderaan yang diletakkan.  Sebagai contoh, tempat letak kereta masih terdapat ruang kosong tapi ramai pemandu yang memilih untuk meletakkan kereta mereka di susur jalan berhampiran dengan tempat kerja atau bangunan yang mereka hendak berurusan.

Jika perlu laluan pintas, alternatif “meghalalkan” nya perlu dibuat. Alhamdulillah walaupun mungkin sedikit terlewat hingga meragut satu nyawa, longkang di Pasar Ramadhan Putrajaya ini telah mempunyai laluan perjalan kaki yang lebih selesa dengan longkang ditutup dan tebing tanah telah dibuat tangga. Lebih lengkap jika ditambah pemegang tangan di susur tangga itu.

Rujuk posting saya yang bertajuk - Foolproof or Make It Legally Safe di sini. Baca juga posting saya yang berkaitan di sini, di sini dan di sini.


http://oshthejourney.blogspot.com





No comments: