Monday, March 19, 2012

Foolproof or Make It Legally Safe


Foolproof or Make It Legally Safe

Ada pelbagai Kaedah Pengawalan Risiko. Sama ada 6 Hirarki, 3 Hirarki atau 4 Hirarki yang boleh dirujuk di beberapa posting saya sebelum ini. Bagaimanapun kaedah-kaedah ini sering diendahkan oleh manusia. Biasanya manusia mengambil jalan mudah atau jalan pintas untuk mengatasi kaedah-kaedah ini (short-cut).

Sekiranya Kaedah Pengawalan Risiko ini masih berterusan diendahkan, Kaedah Kalis Endah (Foolproof) atau Kaedah Aturkan Menjadi Selamat (Make it Legally Safe) perlu dilaksanakan.

Contoh Kaedah Foolproof yang biasa dibuat ialah binaan pagar sepanjang laluan di antara jalan raya di bawah jejantas perjalan kaki. Dengan adanya pagar ini, pengguna jalan raya tiada pilihan lain terpaksa menggunakan jejantas perjalan kaki jika hendak melintas jalan.

Contoh lain seperti gambar di atas. Ada sebuah sungai kecil berhampiran tempat kerja saya. Di antara laluan sungai ini terdapat binaan merintangi sungai yang saya agak bertujuan untuk memperlahankan arus air. Bagaimanapun sudah beberapa kali saya terserempak beberapa orang pelajar memberanikan diri menggunakan tapak binaan ini untuk menyeberangi sungai ini walaupun terdapat papan tanda melarangnya.

Saya difahamkan dengan menyeberang di tempat yang tidak bersesuaian ini memendekkan jarak perjalanan pelajar ini dari Dewan Kuliah ke Asrama Pelajar.

Papan tanda sahaja tidak mencukupi. Untuk mengelakkan binaan ini berterusan dijadikan tempat menyeberang, laluan di sini perlu dipagar (atau struktur cerucuk) seperti yang sering dibuat pada paip air yang merintangi sungai atau longkang. Rujuk Gambar A.

Tetapi sekiranya laluan tersebut sesuai untuk digunakan kerana memendekkan jarak perjalanan, lebih sesuai sekiranya dibina sebuah jambatan kecil di atas binaan ini. Jadikan supaya selamat untuk menyeberangi sungai ini. Rujuk Gambar B.

Saya akan majukan cadangan ini esok kepada pihak berkenaan.

Di samping itu saya tertarik tindakan yang diambil oleh pihak berkenaan di Hotel EDC UUM ini. Sebelum ini pemandu-pemandu yang meletakkan kenderaan mereka di tempat letak kereta berhadapan Hotel EDC UUM ini akan mengambil jalan pintas mendaki tebing untuk ke lobi hotel.

Tebing berumput ini agak curam dan biasanya licin terutama di waktu pagi.

Akhirnya pihak berkenaan menjadikan laluan pintas ini sebagai laluan sah dengan membina struktur anak tangga. Rujuk gambar-gambar di bawah.

Kadang-kadang Kaedah Pengawalan Risiko sedia ada perlu ditambah dengan Kaedah Foolproof or Make It Legally Safe.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com


No comments: