Tuesday, March 6, 2012

Safety Alert kali ini – melabur dalam kasut dan tilam


Gambar hiasan

Safety Alert kali ini – melabur dalam kasut dan tilam

Hari ini saya berpeluang menghadirkan diri di Seminar OSH UniMAP sempena Bulan OSH UniMAP 2012. Pembentang pertama seminar ini ialah Pengarah DOSH Pulau Pinang; En. Mohamad Anuar bin Embi. Manakala saya adalah pembentang ketiga mewakili NRG SHE dari lima pembentang kesemuanya.

Saya ingin berkongsi pesanan umum OSH yang disampaikan oleh En. Anuar. Beliau menyarankan agar kita semua melabur – berbelanja lebih dalam pembelian kasut (terutama kaum wanita) dan juga tilam (serta bantal) untuk kesihatan.

Kebiasaannya terutama kaum wanita akan berbelanja lebih untuk membeli pakaian. Begitu juga untuk keperluan peralatan rumah dengan ramai yang menitik-beratkan set sofa ataupun set dapur.

Sedangkan anggota kaki adalah tubuh badan yang paling bekerja keras untuk menampung dan membawa berat badan manusia. Begitu juga dengan kekerapan kita berada di atas tilam (ketika tidur) jika dibandingkan dengan kekerapan (masa) berada di atas set sofa ataupun berada di dapur.

Kasut yang sesuai dan sihat (healthy) terutama untuk kaum wanita banyak terdapat pasaran. Elakkan menggunakan kasut bertumit tinggi. Begitu juga dengan penggunaan tilam yang sesuai akan mengelakkan dari kesakitan tulang belakang. Malah ada kajian menunjukkan penggunaan bantal yang sesuai mampu menghilangkan atau mengurangkan masalah dengkuran.

Safety Alert kali ini – melaburlah (belilah) kasut dan tilam yang sesuai dan sihat.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com

No comments: