Monday, February 8, 2016

Keselamatan Khemah Kenduri Kahwin



Keselamatan Khemah Kenduri Kahwin

Kenduri kedua yang saya hadiri tengahari tadi dilanda bencana angin kuat secara tiba-tiba. Khemah terangkat dan patah tiang. Hanya seorang penghujung tercedera calar tangannya akibat terjatuh ketika cuba lari dari tempat kejadian.

Keselamatan khemah adalah topik yang MESTI saya sentuh dalam kelas perbelajaran saya. Boleh rujuk banyak posting berkenaan dalam blog OSH The Journey Blogspot saya.

Khemah (moveable structure) ditakrif dalam OSHA 1994 Sect. 3, Interpretation, sebagai premis. Kenduri di tempat awam mungkin bukan dalam scope pekerjaan. Tetapi bagaimana pemilik khemah dan pemasang khemah? Mereka masih bertanggung-jawab memastikan orang lain selain bukan pekerja berada dalam keadaan selamat di premis kerja (OSHA 1994, Sect. 17).

Disaster tidak dapat dielakkan. Mrmang benar tetapi ianya boleh di-mitigasi-kan.

Gambar di bawah menunjukkan pemasangan khemah diambil mudah oleh pemasang khemah (pemilik/majikan?)

Boleh rujuk dalam blog saya. Sekadar berkongsi ilmu.

Adakah khemah kahwin dahulu (dkenali sebagai "balai" lebih selamat? Gambar dari internet



No comments: