Tuesday, February 9, 2016

Bukan salah Crocs, bukan salah sandal tapi salah loose footwear dan loose clothes. Sertai jauhi nip zone.




Bukan salah Crocs, bukan salah sandal tapi salah loose footwear dan loose clothes. Sertai jauhi nip zone.

Terlebih dahulu saya ini ingin menegur Radio Sinar. Dalam slot pesanan khidmat masyarakat mereka, pengguna escalator dinasihatkan tidak berada di tengah anak tangga escalator tetapi hendaklah berada di tepi anak tangga! Saya tidak pasti adakah tujuannya untuk memberi peluang kepada mereka yang ingin berjalan di atas anak tangga yang bergerak ini?

Ini adalah nasihat yang salah! Mohon Radio Sinar hentikan nasihat khidmat masyarakat ini.

1. Escalator direka untuk pengguna statik. Tiada keseimbangan jika pengguna cuba berjalan di atasnya.

(Ada premis seperti stesen LRT mempunyai escalator dan juga tangga biasa. Mereka yang hendak segera atau exercise, bolehlah memilih menggunakan tangga biasa. Di immigration Tambak Johor umpamanya, ramai yang memilih tangga biasa kerana mengejar masa).

2. Pengguna MESTI berada di tengah anak tangga bukannya di tepi. Lebih tepat di dalam kawasan berpetak kuning.

3. Kawasan tepi adalah "nip zone" dan ada ruang (gap) yang boleh menyebabkan kasut/sandal (footgear and sandals) tersangkut.

4. Pengguna escalator hendaklah mengelakkan "loose footwear". Bukan sahaja longgar tapi mengelebeh dan ada terjurai keluar. Pengguna berselipar sepatutnya dicegah dari menaiki escalator. (Termasuk loose clothes)

5. Loose footgear ini bukan sahaja kepada sandal Crocs tetapi kepada semua jenama kasut dan sandals

6. Fyi, Crocs bukan sahaja mengeluatkan sandal tetapi juga semua jenis kasut. Malah Crocs ada mengeluarkan kasut khas untuk diabetic.

7. Fyi, footwear Crocs tiruan lagi banyak di pasaran malah model tiruan lagi banyak dari model asli.

8. Crocs tiruan size besar dan B-type sukar didapati.

9. Akhir sekali, ibubapa, penjaga dan orang dewasa hendaklah sentiasa mengawasi anak-anak kecil mereka

*Saya tiada kepentingan dengan syarikat Crocs

Update9 Feb 2016 8.15pm

Saya banyak menerima comment berkaitan posting ini. Saya setuju kebanyakan penduduk negara maju tidak lagi hanya statik di atas escalator. Tetapi asasnya, escalator direka untuk penggunaan statik, boleh rujuk manufacturer manual. Amalan bergerak (berjalan) ini juga mula dicontohi rakyat Msia. Tetapi tengoklah kebiasaannya di mana? Di tempat orang "bergegas" atau mahu segera ke tempat kerja. Di shopping complex, tempat di mana kemalangan ini berlaku lebih atau kepada leisure zone (santai), sudah tentu tiada keperluan untuk bergegas atau segera ini.












No comments: