Sunday, December 6, 2015

5S Housekeeping





5S Housekeeping

1. Seiri.Sisihkan yang mana perlu dan yang mana tidak perlu. 

2. Seiton. Susunkan mengikut keperluan. Aturkan untuk mudah ambik.

Case study 1. Rak pisau memang untuk penyimpanan pisau supaya mudah diambik semasa di masa. Tetapi bukan dibiarkan selama-lamanya di atas meja dapur. Ianya boleh dicapai oleh kanak-kanak. Malah lebih bahaya jika ada penceroboh di tengah malam yang terkejut.

Case study 2. Saya ada banyak kenderaan (2 kereta, 7 motor dan 7 basikal). Rak kunci saya sudah tidak muat kesemua kunci-kunci dan juga kunci spare. Bukan semua kenderaan ini diguna. Ada di antaranya hanya sekali-sekala. Saya asingkan kunci-kunci ini. Kunci kenderaan yang selalu diguna disangkut pada rak dan berlabel. Manakala kunci kenderaan yang jarang diguna (dan juga kunci spare) saya simpan di dalam laci ada tray buat sendiri dan berlabel.

Walk the talk!

Rujuk link ini dan ini untuk amalan laci-laci tray yang saya amalkan


No comments: