Saturday, November 21, 2015

Ketahui berat kenderaan anda







Ketahui berat kenderaan anda

Ada juga di antara pemilik kenderaan (kereta dan motosikal) yang tidak tahu paras ketinggian kenderaan masing-masing. Biasanya kesemua pemandu lori (kenderaan berat) mengambil kira hal ini.

Tetapi amat jarang pemandu kenderaan ringan dan penunggang motosikal mengetahui berat kenderaan masing-masing.

Sentiasa saya tekan dalam kelas pembelajaran yang saya kendalikan iaitu pemilik kenderaan perlu mengetahui sifat fizikal kenderaan masing-masing. Malah ramai yang mengambil mudah sifat-sifat ini sebegini contoh tekanan udara tayar yang sepatutnya.

Jambatan runtuh dan  jalan rosak diakibatkan dengan kenderaan yang melebihi muatan sepatutnya. Manakala ketinggian yang tidak diketahui oleh pemandu boleh menyebabkan kenderaan mereka tersangkut di laluan bawah jambatan dan sebagainya.

Penunggang motosikal mesti mengetahui sifat fizikal motosikal mereka terutama berat. Berat menentukan kesimbangan dan keselamatan semasa pengendalian. Berat penunggang (termasuk pembonceng) dengan muatan tidak boleh melebihi berat motosikal.

Sebagai contoh, motosikal saya beratnya 210 kg (dengan petrol). Saya mestikan berat saya (85 kg), berat isteri saya (80 kg) dan berat pannier bags (40 kg) tidak melebihi berat motosikal saya (210 kg).

Tahukah berat motosikal anda? Di mana hendak merujuknya?

Tahukan tekanan udara tayar motosikal anda? Di mana hendak merujuknya?


Tips – tulis tekanan udara tayar pada tayar motosikal anda. Rujuk link di sini.

No comments: