Wednesday, August 26, 2015

Pisang & Emergency Response Management







Pisang & Emergency Response Management

Dalam kelas ERM saya (di beberapa buah IPT dan juga training provider), rujukan yang sentiasa digunakan ialah Surah Al Yussuf (Ayat 46, 47 & 48) di samping Art of War, General Sun Tzu (In Peace Prepare For War, In War Prepare For Peace). Boleh rujuk di dalam blog OSH The Journey saya atau FB saya. Inilah juga assignment favourite saya untuk pelajar.

(Manaka buku / module yang digunakan adalah seperti di dalam gambar)

Selain dari itu, saya juga sering merujuk pantun lama Melayu di bahagian pembayang sahaja (2 rangkap pertama sahaja) iaitu; “Pisang Emas Dibawa Belayar, Masak Sebiji Di atas Peti”.

1. Mengapa Pisang (Pisang Emas) dibawa belayar? Tidak buah (atau makanan) lain?
2. Mengapa masak sebiji? Tidak masak semua? Atau semua tidak masak (masih hijau)?

3. Mengapa di atas peti? Tidak di dalam peti?

No comments: