Saturday, May 11, 2013

Bahan pembelajaran (& rujukan) OSH dari Harian Metro 10 Mei 2013





Bahan pembelajaran (& rujukan) OSH dari Harian Metro 10 Mei 2013

No. 1, Bahan (material) dari Niosh

Setiap Jumaat pasti saya akan merujuk ruangan Niosh di Harian Metro ini. Hampir semua bahan-bahan OSH ini saya berkongsi dengan pelajar-pelajar malah jika berkaitan saya sampaikan melalui ceramah dan seminar yang saya kendalikan.

Cadangan penambahbaikan saya kepada Harian Metro ialah turut mengadakan ruangan ini dalam Metro On-Line mereka di samping menyediakan kemudahan untuk muat-turun dalam bentuk file Pdf.

No. 2, Kontraktor binaan didakwa atas FMA  1967, Seksyen 35 dan didenda atas FMA 1967, Selsyen 51.

Perkembangan penguartkuasaan dan tindakan dari Dosh ini amat penting diketahui oleh semua pengamal OSH (SHO). Ini bukan sahaja menunjukkan komitmen Dosh tetapi pada masa yang sama SHO boleh menasihati (mengingati) majikan masing-masing tentang keseriusan pihak berkuasa Dosh dalam menjamin keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja.

No. 3, Talian Hot-Line 24 Jam Pusat Racun Negara, USM

Talian Hot-Line 24 Jam ini merupakan satu langkah tindakan segera dalam usaha menyelamatkan nyawa kepada mangsa yang terdedah kepada racun.

Semoga di masa akan datang akan adanya Talian Hot-Line 24 Jam dari pihak berkuasa yang berkaitan dengan OSH – mungkin dari Dosh ataupun Niosh yang mampu memberi maklumat dan sebagainya pada bila-bila masa dikehendaki.

Akhir kata syabas dan tahniah kepada Harian Metro, Dosh, Niosh dan PRN USM.

http://oshthejourney.blogspot.com

No comments: