Monday, November 28, 2011

Man vs Food – tolong! Jangan ada versi TV Malaysia!


Man vs Food – tolong! Jangan ada versi TV Malaysia!

Secara jujur saya katakan, antara kegemaran saya ialah “makan”. Kegemaran ini boleh dilihat dengan banyak posting saya dalam blog Orang Kecil Orang Besar adalah berkaitan dengan makanan.

Secara jujur juga saya katakan, tabiat ini (dengan kurangnya exercise!) mempengaruhi kesihatan saya hari ini.

Selain makan, saya gemar membaca dan melihat bahan bercetak serta menonton rancangan tv yang berkaitan dengan makanan termasuklah siri rancangan tempatan iaitu Jalan-jalan Cari Makan.

Ketika saluran dan penerbit tv berebut-rebut menerbitkan rancangan realiti dewasa ini, saya berharap agar rancangan Man vs Food yang dihostkan oleh Adam Richman ini tidak akan dijadikan versi Malaysia.

Mulanya saya terhibur dengan rancangan ini. Setelah beberapa episod menontonnya, saya merasa mual!

Kebetulan bulan lepas saya berpeluang berbual dengan seorang warga British yang sudah 12 tahun menetap di Malaysia yang terbabit dengan projek landasan berkembar. Beliau dengan seriusnya membantah rancangan seumpama itu dari ditayangkan kepada umum.

Agak kagum (kemudiannya bertukar mual!) melihatkan Richman berjaya melahap makanan tertentu (biasa berasaskan daging) dalam setiap episode. Saya difahamkan Richman menjalani beberapa peraturan kendiri sebelum melahap ataupun menganggapkan “a bit on the husky side”. Ini termasuklah exercise tertentu sebelum dan selepas melahap serta mengamalkan diet khas.

Apapun persediaan Richman atau alasan “selamat dan sihat” yang bakal dikemukakan oleh bakal penerbit Man vs. Food versi Malaysia, rancangan makanan sebegini tidak sesuai diadakan dan ditayangkan di Malaysia.

Begitu juga harapan saya sebagai pengamal OSH terhadap rancangan tv Jalan-jalan Cari Makan yang kini dihostkan oleh Qushairi Razali (sebelum ini oleh Maria Tunku Sabri dan kemudiannya Serina Redzuan), janganlah ada elemen-elemen ke arah “pelahap” Richman ini.

Berikut adalah beberapa komentar mengenai rancangan Man vs. Food ini yang dipetik dari Wiki.

In the Star-Ledger, television critic Alan Sepinwall wrote, "It ain't deep, and it certainly ain't healthy (I could feel my arteries clog just from watching), but it's fun."

CityPages Minneapolis/St. Paul describes the show, "...like the food version of Jackass, with host Adam Richman as its very own Steve-O."

Charlie Brooker, also of The Guardian, was largely critical of the show's celebration of excess, stating "if food is the new porn, this is an all-out orgy between wobbling gutsos and farmyard animals – a snuff orgy, no less, since the latter end up sawn in half and smothered in BBQ sauce."

Alton Brown, host of the food science show Good Eats, was also critical of the show, calling Man v. Food "disgusting," stating: "That show is about gluttony, and gluttony is wrong. It's wasteful. Think about people that are starving to death and think about that show. I think it's an embarrassment."

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/

No comments: