Friday, March 11, 2011

Syabas Penjual Kuih Pasar Pagi Medan Kamunting



Syabas Penjual Kuih Pasar Pagi Medan Kamunting

Kerajaan melalui KPDNKK yang mengalakkan kempen pengurangan beg plastik di kalangan peniaga adalah suatu usaha pemuliharaan alam sekitar dan sumber untuk masa hadapan. Kempen hari sabtu hari tanpa plastik juga amat berkesan di kalangan hypermarket, supermarket dan kedai-kedai sekitar bandar.

Walaupun begitu kempen ini kurang mendapat sambutan di kawasan kampung dan pendalaman. Begitu juga dengan gerai-gerai kecil di tepi jalan.

Bagaimanapun kunjungan saya pagi tadi ke sebuah gerai berhampiran Pasar Pagi Medan Kamunting mendapati peniaganya telahpun menggunakan beg kertas mengantikan penggunaan beg plastik.

Gerai paling tepi sekali berdekatan laluan masuk ke Tapak Pasar Malam ini memang terkenal dengan pelbagaian kuih-muihnya dari kuih-kuih Melayu tradisional seperti Lempeng, Nasi Himpit, hinggalah ke Kanji dan sebagainya. Gerai ini juga dibuka seawal 6 pagi dan sekitar jam 8 pagi sudah mula kehabisan.

Syabas Penjual Kuih ini. Semoga penjual-penjual kuih yang lain akan meneladaninya.

Pada masa yang sama juga, mulai awal tahun ini saya mula membawa bekas makanan sendiri ketika membeli kuih atau Nasi Lemak untuk bekalan anak lelaki saya ke sekolah setiap pagi. Sekurang-kurangnya saya turut menyumbang kepada usaha pemuliharaan alam sekitar dan sumber untuk masa hadapan.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/