Di sini ada 9 perkara berkenaan dengan pandangan Islam terhadap penyakit berjangkit spt. wabak H1N1 :
PERTAMA : Berlakunya jangkitan (infection) penyakit adalah diakui oleh Nabi SAW.
Nabi SAW bersabda maksudnya :
“Larilah dari orang yang berpenyakit kusta seperti kamu lari dari singa.” - Hadis riwayat Bukhori.
Ini adalah suruhan Nabi SAW kepada umatnya, berhati-hati ketika bermuamalat dengan pesakit yang membawa penyakit yang boleh berjangkit.
KEDUA : Penularan dan merebaknya penyakit memerlukan kepada syarat-syarat yang ketat.
Oleh itu Nabi saw menafikan penularan ini:
“Tidak ada jangkitan penyakit tanpa sebab.” - Hadis riwayat Bukhori.
Setiap penyakit yang berjangkit ada cara-cara tertentu, ada yang berjangkit melalui makan dan minum, ada yang melalui darah dengan suntikan, ada yang melalui hubungan jenis dan sebagainya. Hadis menafikan jangkitan penyakit tanpa sebab dan dengan cara jangkitan yang sebenarnya.
KETIGA : Dalam keadaan yang diperlukan, orang yang sihat boleh bersama pesakit dengan berserah pada Allah SWT.
Jabir bin Abdullah r.a. telah meriwayatkan :
"Sesungguhnya Rasulullah SAW mengambil tangan pesakit kusta (leprosy), lalu mengajaknya makan bersama dalam satu bekas. Nabi SAW bersabda : “Makanlah dengan nama Allah, berpegang teguhlah kepada Allah dan berserahlah pada-Nya.” - Hadis riwayat Tirmizi
Oleh itu sesiapa yg bertanggungjawab untuk bersama pesakit yang berjangkit ini seperti pegawai dan petugas perubatan hendaklah yakin dengan Allah dan meminta perlindungan kepada-Nya.
KEEMPAT : Pengasingan pesakit berjangkit dari orang-orang yang sihat (isolation).
Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Pesakit yang berjangkit tidak boleh mendatangi orang yang sihat.” - Hadis Riwayat Bukhori
Nabi SAW bersabda:
“Bergaullah bersama pesakit kusta dengan jarak selembing atau dua lembing.” - Hadis riwayat Abu Nu'aim.
Hadis-hadis ini menunjukkan bahawa perlunya pengasingan di antara orang yang sihat dengan pesakit yang berjangkit ini. Ini untuk mengelakkan jangkitan penyakit dan penularannya ke dalam masyarakat.
Mazhab Maliki, Syafie dan Hambali menegah pesakit kusta dari bersama orang yang sihat.
KELIMA : Kuarantin (quarantine) dalam Islam.
Kuarantin adalah menghadkan pergerakan orang-orang yang sihat yang pernah bersama dengan pesakit yang berjangkit pada satu tempat dalam masa penyakit itu boleh berjangkit. Tujuan utamanya adalah supaya dapat mengelakkan dari penyakit berjangkit itu menular ke dalam masyarakat yang sihat. Walaupun mereka ini dilihat sihat tetapi ada kemungkinan penyakit sudah berjangkit kepada mereka dan gejala penyakit itu belum timbul kerana masih lagi di peringkat permulaan.
Nabi SAW bersabda:
“Taun (plague) adalah tanda kemurkaan Allah yang mana Allah menguji hamba-hamba-Nya. Apabila kamu mengetahui adanya penyakit itu di sebuah tempat janganlah kamu masuk ke tempat itu. Apabila kamu berada di tempat yang ada penyakit taun (atau penyakit berjangkit lain) janganlah kamu lari keluar darinya.” - Hadis riwayat Muslim.
KEENAM : Syahid kepada orang yang mati kerana penyakit wabak (epidemics).
Aisyah r.a. berkata:
“Aku bertanya Rasulullah SAW tentang wabak taun. Baginda menjawab itu adalah azab yang Allah turunkan kepada sesiapa yang Allah kehendaki. Allah akan jadikan penyakit itu sebagai rahmat kepada orang-orang beriman. Tidak ada sesiapa yang terkena taun dan duduk tetap di negerinya dalam keadaan sabar, mengharapkan ganjaran Allah dan yakin ia adalah hanya ketetapan ilahi melainkan Allah akan memberinya pahala syahid.” - Hadis riwayat Bukhori.
KETUJUH : Islam menggalakkan umatnya berusaha mengelakkan dari penyakit.
Antara usahanya adalah tidak masuk ke tempat yang ada penyakit berjangkit atau wabak. Ini jelas apa yang berlaku kepada Saidina Umar r.a. ketika mana beliau hendak masuk ke dalam negeri Syam. Apabila beliau mengetahui di negeri Syam berlakunya wabak taun, dia berpatah balik dan tidak jadi masuk ke negeri Syam. Lalu Abu Ubaidah al-Jarrah r.a. berkata:
“Adakah engkau cuba lari dari ketentuan Allah?”
Umar menjawab:
“Alangkah baik sekiranya kata-kata ini diucapkan oleh orang lain. Ya, kami lari dari ketentuan Allah kepada ketentuan Allah.” - Hadis riwayat Bukhori.
KELAPAN : Doa Qunut Nazilah kerana wabak.
Mazahab Syafie dan Hanafi berpendapat sunat qunut nazilah dalam solat untuk menghindarkan taun dan penyakit wabak yang lain. Mazhab Maliki mengatakan sunat solat bukannya doa qunut. Mazhab Hambali menyatakan bahawa tidak disyariatkan qunut untuk menghindarkan wabak kerana berlaku wabak taun pada zaman Saidina Umar r.a. dan beliau tidak qunut dan tidak menyuruh orang lain qunut.
KESEMBILAN : Sengaja memindahkan penyakit berjangkit kepada orang lain.
Menyebabkan kemudaratan kepada orang lain adalah perkara yang dilarang. Nabi SAW bersabda:
“Janganlah menyebabkan kemudaratan kepada diri sendiri dan orang lain.” - Hadis riwayat Ibnu Majah.
Perbuatan ini dianggap pembunuhan dengan sengaja yang mewajibkan qisas jika membawa kematian kepada mangsa.
Sumber dari web berikut;
No comments:
Post a Comment