Tuesday, October 4, 2011

Kesedaran hazad “loose wire”


Kesedaran hazad “loose wire”

Hujung minggu dua minggu lepas, kebetulan saya tiada apa-apa tugasan hujung minggu, saya bersama keluarga berkunjung ke Ipoh. Kebetulan ketika itu di Dataran MBI terdapat satu karnival dan antara acaranya ialah pertunjukan dan pertandingan kenderaan yang pasti menarik minat saya dan anak lelaki saya.

Semasa bergerak dari gerai ke gerai dan melangkahi padang, saya dapati jaliran-jaliran kabel punca kuasa elektrik dipasang kemas dalam perumah yang diperbuat dari bahan tahan lasak “chequer plate steel”.

Untuk makluman, antara punca kemalangan tertinggi setiap tahun di Malaysia yang dikenal pasti oleh SOCSO ialah “slip and fall”. Selain dari disebabkan kawasan licin (slippery area), terjatuh akibat berpunca dari “loose wire” juga antara penyumbang kepada kemalangan “slip and fall” ini.

Selain dari hazad “loose wire”, hazad elektrik juga berkaitan.

Untuk syarikat event management terutama outdoor, pendekatan sebegini amat digalakkan.

Apa pun peranan pihak berkuasa tempatan yang meluluskan permit juga perlu menitik-beratkan ciri-ciri keselamatan sebegini.

lukmanw@gmail.com
http://oshthejourney.blogspot.com/



No comments: