Wednesday, December 8, 2010

Seminar Safety Commuting 29 Nov 2010 di UUM




UUM ONLINE: Golongan pekerja berumur 30 tahun ke bawah merupakan kategori umur yang paling ramai terbabit dalam kemalangan ketika dalam perjalanan.

Manakala kaum lelaki adalah 80 peratus penyumbang kepada analisa yang telah dijalankan oleh PERKESO antara tahun 2008 ke 2009.

“Pada tahun 2009, statistik PERKESO menunjukkan kemalangan di dalam perjalanan dari atau ke tempat kerja telah meningkat sebanyak sembilan peratus iaitu dari 19,041 kes di tahun 2008 kepada 20,810 kes di tahun 2009,” kata Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan), Kementerian Sumber Manusia Dato’ Shariff Hussin ketika berucap merasmikan Seminar Kempen Keselamatan Pengguna Kenderaan Ulang-alik yang dianjurkan oleh UUM College of Arts and Sciences (UUM CAS) di Hotel EDC-UUM pagi tadi.

Beliau berkata, statistik PERKESO 2009 menunjukkan kemalangan semasa dalam perjalanan pergi balik dari atau tempat kerja adalah serius kerana ianya telah menyumbang lebih 37 peratus dari keseluruhan jumlah kemalangan yang dilaporkan kepada PERKESO.

Sehubungan dengan itu beliau memuji langkah UUM CAS dengan PERKESO yang mempertingkatkan usaha pencegahan kemalangan dalam perjalanan ini dengan menganjurkan aktiviti kesedaran Keselamatan dan Kesihatan pekerjaan terutama bagi mereka yang bermotosikal ketempat kerja.

“Usaha sebegini pastinya tidak menampakkan kejayaan sekiranya semua pihak samada agensi atau institusi enggan bekerjasama bagi mengurangkan peratus kemalangan walaupun tidak dapat mengurangkan sepenuhnya peratus kemalangan,”ujarnya lagi kepada lebih 200 peserta yang mengikuti seminar sehari ini.

Terdahulu Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Dato’ Dr Ahmad Faiz Hamid ketika menyampaikan ucapan aluannya berkata, seminar sehari yang dianjurkan oleh UUM CAS ini mendapat kerjasama PERKESO dan beberapa agensi seperti Jabatan Trafik Polis Diraja Malaysia Kedah, Jabatan Ortopodik Hosiptal Sultan Abdul Halim, Sungai Petani, Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), Jabatan Keselamatan Jalanraya, Institut Keselamatan dan Kesihatan Nasional atau NIOSH cawangan utara, Modenas dan syarikat-syarikat pembekal alat keselamatan perlindungan peribadi.

Katanya pembangunan sesebuah negara ditentukan dengan pelbagai faktor dan perkembangan industri produk maupun perkhidmatan pula berkait rapat dengan sumber manusia oleh itu modal insan dilihat menjadi peneraju utama dalam perancangan dan pengendaliannya.

Seterusnya beliau berharap langkah UUM CAS, PERKESO dan agensi yang mengambil bahagian dalam seminar seperti ini akan terus diadakan bagi mengurangkan kemalangan terutama golongan muda yang menjadi aset kepada negara.

Habis.

DARIPADA:
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
TEL.: 04-928 3013/3661/3066/4078
FAKS: 04-928 3016
E-MEL: ukkuum@uum.edu.my

Monday, October 11, 2010

Seminar Kempen Keselamatan Pengguna Kenderaan Ulang-alik ke/dari Tempat Kerja (Safety Commuting)

PENGUMUMAN PENANGGUHAN SEMINAR

Disebab banjir dan laluan di PLUS (Jitra) serta laluan Alor Setar-Kangar terputus, seminar ditangguhkan ke 29 NOVEMBER 2010 ISNIN dan tempat tidak berubah.

Akibat penangguhan terdapat beberapa kekosongan penyertaan. Mereka yang berminat boleh memohon untuk menyertainya sebelum tarikh akhir 22 Nov 2010.



Klik di sini untuk pamphlet


Seminar Kempen Keselamatan
Pengguna Kenderaan Ulang-alik ke/dari Tempat Kerja

10 November 2010 Rabu
EDC, UUM Sintok

Anjuran:
UUM CAS Training & Consultancy & UUM CAS OSH Graduate Dept.

Penaja:
PERKESO

Klik di sini untuk Borang Penyertaan

Jika organisasi/syarikat anda disenaraikan dalam 100 buah organisasi/syarikat pencarum Perkeso yang mencatat kemalangan ulang-alik ke/dari tempat kerja pada tahun 2009 seperti dalam senarai (klik di sini), sila berhubung terus (berikan alamat email) kepada lukmanw@uum.edu.my untuk mendapatkan penyertaan dengan jemputan
.


Tarikh tutup penyertaan: 20 Oktober 2010

Saturday, August 14, 2010

Bencana Bazar Ramadhan


Bencana Bazar Ramadhan

KOSMO
14 Ogos 2010

Bazar Ramadan dilanda ribut, dua peniaga maut


JASIN – Dua peniaga bazar Ramadan di Stadium Jasin di sini maut akibat ditimpa payung gerai yang berterbangan setinggi tiang lampu 40 meter dalam kejadian ribut semalam.

Mereka yang terkorban dalam kejadian pada pukul 4.45 petang itu ialah seorang peniaga cendol, Abdul Omar, 73, dan Mahadi Mohamad, pembantu kedai martabak.

Mereka terkorban akibat hentakan batang besi payung gerai yang berterbangan.

Selain dua mangsa yang terkorban, seorang lagi peniaga parah dan 18 lagi cedera ringan.

Jurucakap polis berkata, ribut selama kira-kira tiga minit itu melanda pada pukul 4.45 petang semasa 23 peniaga di bazar itu sedang menyiapkan juadah masing-masing untuk dijual.

“Ribut tanpa hujan itu terlalu kencang sehingga semua barang berterbangan dan ramai peniaga rebah,” katanya.

Jurucakap polis itu memberitahu, kejadian ribut kencang itu adalah yang pertama kali berlaku dan terburuk di daerah ini.

Sementara itu, seorang peniaga, Norhafizah Shiraj, 24, berkata, ribut itu datang secara tiba-tiba tanpa hujan.

“Saya yang sedang menjual char kuey teow tidak dapat berpaut pada apa-apa menyebabkan saya terjatuh ditolak angin,” kata Norhafizah

Jelasnya, kejadian itu sangat menakutkan kerana ramai yang menjerit-jerit apabila semua barang berterbangan.

Rujuk posting saya sebelum ini:

1.
Tapak Pasar Ramadhan UUM

2.
Tapak Pasar Ramadhan Kamunting

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Jangan abaikan keselamatan





Jangan abaikan keselamatan

Jangan abaikan keselamatan di bulan Ramadhan ini. Kunjungan saya ke perkarangan Masjid UUM semalam mendapati semua khemah-khemah di sini mempunyai tapak kaki khemah yang bertanam (bolted). Begitu juga dengan laras tiang (bolt) lengkap dengan nut tapi masih panjang terjulur keluar.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com

Sunday, August 8, 2010

Sehari lebih awal; 24 jam atau 4 jam sahaja?

Sehari lebih awal; 24 jam atau 4 jam sahaja?

Dalam posting sebelum ini, saya mempertingkaikan mengapa pihak yang bertanggungjawab terhadap berita pengumuman mengenai kenaikan ini berdasarkan kepentingan keselamatan pengguna terutama pemilik kenderaan. Pertingkaian saya ialah mengapa perlu diumumkan (disahkan) berita ini pada waktu berita perdana jam 8.00 malam? Kenapa tidak diawalkan dan kalau boleh seawal pagi?

Melalui Bernama, Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Daud Tahir memaklumkan pengumuman hanya dibuat sehari lebih awal dan tidak dibuat lebih awal untuk mengelakkan spekulasi dan kes sorok.

Saya menyetujui tindakan melindungi kepentingan pengguna (spekulasi dan kes sorok) dengan tidak mengumumkannya lebih awal tetapi taarifan sehari lebih awal itu masih samar-samar. Malah saya juga sama sekali tidak bersetuju jika pengumuman kenaikan harga ini dibuat berhari-hari (atau sebulan) awalnya! Saya hanya mengesyorkan agar diawalkan masa dalam tempoh sehari itu!

Jika penggunaan bahasa seharian, sehari lebih awal bermaksud 24 jam iaitu sehari semalam. Ini memberi pengertian kenaikan harga (ataupun pelarasan harga) yang berkuat kuasa pada jam 12.00 pagi Jumaat 16 Julai 2010 dahulu perlulah diumumkan pada jam 12.00 pagi Khamis 15 Julai 2010.

Sebaliknya jika pengumuman dibuat hanya pada jam 8.00 malam Khamis 15 Julai 2010, tempoh senggang itu hanyalah sekitar 4 jam!

Harap Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan lebih prihatin dalam perkara ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Berita sepenuhnya;

Kerajaan tak umum kenaikan harga lebih awal elak spekulasi, kes sorok
04/08/2010 3:24pm


KUCHING 4 Ogos - Kerajaan tidak bercadang untuk mengubah mekanisme pengumuman pelarasan semula subsidi bagi gula dan bahan api bagi melindungi kepentingan pengguna.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Rohani Karim berkata, mekanisme sedia ada iaitu membuat pengumuman sehari sebelum ia dilaksanakan adalah bagi mengelakkan elemen spekulasi dan kes sorok gula.

"Di negara lain pun tidak ada buat ”advance notice” berkaitan dengan perkara tersebut dan ini bagi mengelakkan pengguna dimanipulasi,” katanya kepada pemberita selepas majlis dialog bersama Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) dan peniaga di sini hari ini.

Timbalan Ketua Setiausaha, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Daud Tahir berkata, tindakan membuat pengumuman sehari sebelum dilaksanakan berikutan banyak elemen spekulasi dan kes sorok gula berlaku di Semenanjung, Sabah dan Sarawak awal tahun ini.

"Sebagai contoh selepas makmal khas berkaitan dengan subsidi mencadangkan supaya subsidi dikurangkan dalam tempoh enam bulan, sudah ada kes sorok gula berlaku kerana spekulasi harga gula akan dinaikkan pada Jun tahun ini tapi ini terbukti tidak betul,” katanya
. - Bernama

Saturday, August 7, 2010

Lebuh raya bukannya untuk perarakan!

Lebuh raya bukannya untuk perarakan!

Semalam (6 Ogos 2010 Jumaat) saya keluar rumah seawal pagi menuju ke Bangi untuk satu temu janji jam 9.30 am. Perjalanan di lebuh raya lancar cuma agak sesak dari tol Jalan Duta ke Tol Sungai Besi.

Dalam perjalanan saya dimaklumkan melalui berita radio, tiada sebarang pengurangan kompaun untuk saman ekor. Sebagai makluman, saya baru sahaja menjelaskan dua saman ekor untuk membolehkan saya memperbaharui cukai jalan kenderaan saya dua minggu lepas.

Petangnya selepas solat Jumaat saya bergerak pulang ke Kamunting. Tidak dinafikan dengan adanya lebuh raya ia melancarkan perjalanan dan memungkinkan saya berulang-alik pada hari yang sama dari Kamunting ke Bangi.

Malangnya lebuh raya yang terbentang bukannya faktor tunggal melancarkan perjalanan ini.

Pada jam 4.00 pm, ketika menghampiri Jambatan Sungai Perak, kelihatan lebih kurang 50 buah Skuter SYM GTS/VTS 200 dan dua buah kenderaan pacuan empat roda baru sahaja keluar dari kawasan RR Sungai Perak Sebelah Selatan tersebut.

Saya difahamkan rombongan ini adalah sempena sambutan kemerdekaan. Hampir kesemua skuter yang mengambil bahagian memasang bendera Malaysia kecil di skuter masing-masing. (Secara logiknya juga saya tidak bersetuju dengan amalan memasang bendera pada kenderaan ini. Boleh rujuk blog saya; http://oshthejourney.blogspot setiap bulan Ogos tahun-tahun sebelum ini.)

Rombongan skuter yang berformasi beriringan dua barisan skuter ini mengambil alih lorong kanan dengan dua kenderaan pacuan empat roda sebagai “sweeper” di bahagian belakang rombongan. Manakala terdapat tiga buah skuter lagi yang lengkap dengan lampu amaran berwarna-warni (kuning, merah dan biru) serta memasang siren di skuter masing-masing mengekori belakang kenderaan pacuan empat roda ini bertindak sebagai pengiring (marshal?).

Penunggang tiga buah skuter di bahagian belakang ini bertindak mengarahkan kenderaan lain di belakang supaya memotong rombongan skuter lebih kurang 50 buah ini (dalam dua barisan) menggunakan lorong di sebelah kiri.

Adalah tidak logik dan munasabah langsung rombongan skuter ini “berarak” di lebuh raya dan menggunakan lorong di sebelah kanan sebagai laluan mereka!

Perjalanan semakin merumitkan terutama terdapat kenderaan berat bergerak di sebelah kiri laluan lebuh raya tersebut.

Sebagai pengguna jalan raya dan biasa terlibat dengan pengendalian rombongan motosikal dan kereta, saya terpanggil untuk mengutarakan beberapa persoalan.

1. Penggunaan Lampu Amaran

Kaedah 9 Lalu lintas 1959 hanya menyatakan kenderaan Polis, JPJ, Bomba, Ambulan dan Kastam sahaja dibenarkan mendapat hak laluan (priority over traffic). Bagaimanapun terdapat kelonggaran pihak lain wang bertindak sebagai pengiring untuk menggunakan lampu amaran (hanya warna kuning) dan tanpa siren dengan kebenaran serta tertakluk kepada peruntukkan Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Adakah pengiring dalam rombongan skuter SYM GTS/VTS 200 memohon dan mendapat kebenaran pihak berkuasa? Jika mendapat kebenaran, adakah pengiring ini sedia maklum bahawa hanya lampu kuning sahaja dibenarkan dan tanpa penggunaan siren?

2. Bertindak mengeluarkan arahan supaya kenderaan lain memotong rombongan mengikut laluan di sebelah kiri.

Semua pengguna lebuh raya sedia maklum bahawa lorong sebelah kanan adalah laluan untuk memotong dan bukannya di lorong di sebelah kiri.

Adakah pengiring rombongan skuter ini berhak mengarahkan kenderaan lain (pengguna lebuh raya lain) supaya memotong rombongan skuter mereka ini di sebelah kiri laluan?

3. Bertindak mengeluarkan arahan supaya kenderaan lain memberhentikan kenderaan.

Pengguna lebuh raya yang lain terpaksa mengekori rombongan ini yang bergerak sekitar 80 – 90 km/j ini sehingga ke persimpangan Taiping Utara (Kamunting). Ada juga kenderaan yang berupaya memotong rombongan ini.

Rombongan skuter ini kemudian keluar dari lebuh raya di Susur Keluar Taiping Utara (Kamunting). Di sini pengiring skuter ini menunjuk belangnya lagi dengan menahan semua kenderaan di persimpangan lampu isyarat Jalan Taiping – Bagan Serai, untuk membolehkan semua ahli rombongan skuter ini melepasi persimpangan lampu isyarat ini walaupun semasa lampu isyarat merah sedang menyala.

Manakala di sepanjang Jalan Perindustrian dan Jalan Stesen di Kamunting tersebut, pengiring ini pula bertindak mengeluarkan arahan supaya pengguna kenderaan di sebelah kiri memberhentikan kenderaan masing-masing .

Adakah pengiring rombongan skuter ini berhak mengarahkan kenderaan lain (pengguna jalan raya raya lain) supaya memberhentikan kenderaan masing-masing di sebelah kiri laluan untuk membolehkan rombongan skuter mereka ini meneruskan perjalanan tanpa halangan?

Saya tidak pasti ke mana destinasi rombongan skuter ini selepas itu kerana perjalanan saya petang semalam telah sampai ke rumah saya di Kamunting.

Untuk mengelakkan sebarang kemusykilan pengguna lebuh raya dan jalan raya pada masa-masa akan datang, pihak berkuasa JPJ dan Polis sepatutnya mengeluarkan makluman yang jelas apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan (do and don’t) oleh pengiring-pengiring rombongan bermotor ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Keselamatan di Pasar Ramadan





Keselamatan di Pasar Ramadan

Kebanyakan tempat terbuka di mana-mana kawasan dan daerahpun ketika ini sudah terdiri khemah-khemah untuk Gerai Jualan Pasar Ramadan.

Saya berkunjung ke tapak Pasar Ramadan berdekatan rumah saya di Kamunting. Tahun ini saya dapati kaki tiang khemah (footing) telah diperkukuhkan dengan satu batang besi. Walaupun tiang besi ini kemudiannya diikatkan menggunakan tali ke tiang khemah, sekurang-kurangnya struktur khemah ini lebih teguh.

Sepatutnya tapak tiang khemah ini dibuat lebih lebar dan batang besi atau paku ditanam terus pada sisi tepi tapak tiang khemah ini.

Penggunaan bolt pada tiang khemah masih lagi tidak terurus. Kebanyakan bolt ini masih terjulur keluar (panjang). Sepatutnya bolt ini dipendekkan selebar tiang khemah sahaja dan perlu diketatkan menggunakan nut.

Bagaimanapun tinjauan di sini, tiada yang menggunakan besi atau paku menggantikan bolt.

Kunjungan ramai pelanggan ke Pasar Ramadan dan kadangkala terpaksa bersesak-sesak memungkinkan sebarang kemalangan akan terjadi. Adalah menjadi tanggungjawab pemilik gerai jualan serta pihak berkuasa tempatan yang mengeluarkan lesen penjaja untuk memastikan keselamatan pelanggan termasuk penjaja sendiri.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Saturday, July 17, 2010

Mengapa tidak diumumkan seawal pagi?

Gambar dari internet


Mengapa tidak diumumkan seawal pagi?

Rakyat dikejutkan lagi dengan kenaikan harga barang kegunaan utama iatu bahan bakar (petrol, diesel), gas lpg dan gula pada lewat petang Khamis lalu. Seperti biasa berita ini disahkan melalui berita perdana jam 8.00 malam di tv.

Scara ironiknya kali ini berita kenaikan harga barang “dimaniskan” dengan perkataan “dilaraskan” demi membantu kerajaan menjimatkan RM 750 juta subsidi, kerajaan, membanteras penyeludupan dan menggalakan rakyat hidup sihat dengan mengurangkan pengambilan gula. Menurut PM, wang berkenaan akan dibelanjakan bagi memastikan rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan dan pendidikan yang lebih baik.

Secara ikhlas, saya tidak tahu sama ada hendak menerima, menyokong atau membangkang “pelarasan harga” atau kenaikan harga ini berdasarkan perkembangan ekonomi sedia ada di Malaysia dan juga di dunia.

Bagaimanapun saya tidak bersetuju cara (masa sebenarnya) berita “pelarasan harga” ini diumumkan. Mengapa perlu diumumkan (disahkan) berita ini pada waktu berita perdana jam 8.00 malam? Kenapa tidak diawalkan dan kalau boleh seawal pagi?

Kenaikan harga sebelum ini (ketika itu belum digunakan perkataan pelarasan harga) dan juga sebelum-sebelumnya juga diumumkan pada waktu malam.

Mungkin pelarasan harga kepada barang makanan tidak membimbangkan saya dari segi kesan masa pendek (dari aspek keselamatan) tetapi pelarasan harga untuk bahan bakar akan mencetuskan “mini crisis” di mana pemilik kenderaan akan berderu-deru ke stesen minyak berdekatan untuk memenuhi tangki kenderaan masing-masing.

Walaupun kenaikan hanyalah 5 sen seliter dan secara logik untuk tangki kenderaan 50 liter kenaikan itu hanya menyebabkan penambahan bayaran berjumlah RM 2.50, pemilik kenderaan akan sedaya-upaya “berjimat” hinggalah ke saat akhir jam 12 malam ataupun sehingga bekalan bahan bakar habis dijual mengikut yang yang mana dahulu!

Suasana di stesen minyak di mana-mana pun di Malaysia ini pada malam berita pelarasan harga ini menyaksikan kesesakan yang ketara. Malah motosikal kecil dengan muatan tangkinya hanya sehingga empat hingga lima liter turut “memeriahkan” suasana ini.

Kalau adapun mungkin Bangla Kasyer dan Pam Attendan malah pemilik stesen hanya mengeluh seketika tetapi tepat jam 12 malam suasana menjadi lenggang selenggang-lenggangnya.

Sebagai pengamal keselamatan, “mini crisis” ini sebegini amat menakutkan saya. Pengalaman menyaksikan sendiri beberapa buah kenderaan bertembung sesama sendiri di Stesen Minyak Changlung di malam hari semasa berita kenaikan harga diumumkan sebelum ini menyakinkan saya akan adanya kemalangan ataupun kejadian nyaris hampir pada malam hari Khamis lepas.

Secara mudah, kemalangan dirumuskan berlaku disebabkan dua faktor utama iaitu; Carakerja Tidak Selamat (Unsafe Acts) dan Keadaan Kerja atau Persekitaran Tidak Selamat (Unsafe Conditions), dan kajian juga merumuskan kemalangan berpunca dari gabungan kedua-dua faktor ini.

Inilah suasana yang ketara semasa “mini crisis” malam pelarasan harga ini. Pemilik kenderaan tergesa-gesa ke stesen minyak. Hampir kesemuanya bergegas keluar dari kediaman masing-masing dengan berpakaian ala-kadar yang sempat seperti berkain palekat, berselipar dan ada yang hanya menyarung singlet. Sudah tentu mereka ini semuanya bergegas untuk mengejar masa sebelum pukul 12 malam ataupun sebelum bekalan bahan bakar kehabisan dijual.

Pada masa yang sama keadaan persekitaran juga membimbangkan dengan suasana kegelapan malam hari Khamis lepas kebanyakan tempat dilaporkan hujan.

Inilah faktor-faktor cara kerja dan keadaan kerja tidak selamat yang boleh menyumbangkan kepada kemalanga.

Mengapa pihak berkuasa (terhadap pelarasan harga ini) tidak mengumumkan seawal pagi?

Saya difahamkan pengamal media elektronik dan juga media edisi on-line diarahkan supaya mematuhi embargo, termasuk edisi online - sehingga kerajaan mengeluarkan kenyataan rasmi pada jam 8 malam dalam suatu taklimat khas kepada pengarang pada jam 4 petang Khamis tersebut oleh penasihat media PM.

Secara ikhlas saya memohon pihak berkuasa yang berkaitan, sekiranya akan ada lagi pelarasan harga atau kenaikan harga terutama bahan bakar biarlah diumumkan secara rasmi oleh kerajaan seawal pagi mungkin melalui media elektronik jam 6.00 pagi.

Sekurang-kurangnya pengumuman seawal sebegini akan memberi peluang pemilik kenderaan mempunyai masa selama 12 jam untuk mengisi sepenuh-penuhnya tangki kenderaan mereka.

Tetapi yang paling penting pemilik-pemilik kenderaan ini tidak akan mencetuskan “mini crisis” dengan menyerbu ke stesen-stesen minyak .

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Wednesday, June 30, 2010

Label saja tidak cukup!


Label saja tidak cukup!

Sprinkler Flow Switch atau Suis aliran sprinkler ini dipasang di atas siling untuk berfungsi dengan baik dan sempurna ketika menyirami kebakaran. Suis ini sentiasa dalam keadaan buka (on) biasanya juga dikunci untuk mengelakkannya ditutup (off) dengan sengaja ataupun tidak sengaja.

Menjadi amalan, pada bahagian dinding (atau tiang) terhampir (di bawah) lokasi suis ini akan ditanda (label) untuk memudahkan pihak bomba atau penyenggara memeriksanya atau menutupnya jika perlu.

Jika berlaku kebakaran, suis ini sememangnya dibiarkan terbuka. Bagaimanapun jika berlakunya ketidaksengajaan mentol pada kepala sprinkler ini pecah, aliran air yang keluar perlu dihentikan segera.

Untuk menghentikan aliran air ini, suis perlu ditutup dan set kepala sprinkler itu perlu ditukar menggunakan spannar khas.




Kunjungan saya ke Hotel Seri Malaysia baru-baru ini mendapati kesemua lokasi suis ini ditanda dan pada masa yang sama terdapat bukaan (opening) pada lokasi tersebut.

Banyak premis yang menandakan lokasi suis ini tetapi bukaannya tidak disediakan. Kalau adapun jauh dari lokasi suis ini.

Syabas Seri Malaysia Kuala Terengganu dengan amalan tandaan dan bukaan ini. harap-harap semua Hotel Seri Malaysia benchmaking Seri Malaysia Kuala Terengganu ini.

Bagaimanapun saya tidak pasti sama ada pihak pengurusan hotel ini ada atau tidak menyediakan peralatan untuk memanjat ke lokasi suis tersebut serta menyediakan spannar khas dan juga simpanan set kepala sprinkler. Harap-harap pihak pengurusan hotel telah bersedia dengan peralatan ini.

Di samping itu juga pihak pengurusan Hotel Seri Malaysia Kuala Terengganu ini juga telah "menambahbaikan" remote tv-nya. Boleh rujuk di sini untuk cerita lanjut.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Monday, June 28, 2010

Karnival Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan Zon Utara 2010



Karnival Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan Zon Utara 2010

6 Julai 2010 Selasa 8am - 5pm
Bertempat di Dewan Milenium Kepala Batas, Pulau Pinang

Pertanyaan, tel: 04 399 1144

Friday, June 25, 2010

Bomba Malaysia semakin ke hadapan


Bomba dan Penyelamat Malaysia semakin ke hadapan

Isnin lepas saya terjumpa ambulance atau kenderaan Emergency Medical Service (EMS) berlambang Bomba & Penyelamat Malaysia di Taiping. Kenderaan EMS ini adalah dari Akademik Bomba & Penyelamat Malaysia, Wakaf Baru, Km 24, Jalan Kuala Berang, Wakaf Tapai, Marang, Terengganu. Kehadiran kenderaan EMS ini di Taiping untuk memberi sokongan kepada ahli-ahli bomba seluruh Malaysia yang terpilih menjalani latihan payung terjun di Lapangan Terbang Tekah, Taiping.

Sebelum ini bomba telahpun mempunyai skuad motosikal yang mampu memberi bantuan respon segera terutama jika berlakunya kemalangan jalan raya.

Saya difahamkan sekarang ini juga setiap balai mempunyai pasukan paramedik mereka sendiri yang berfungsi memberi rawatan awal sebelum dibantu oleh pasukan perubatan dari hospital. Bagaimanapun sehingga kini hanya terdapat tiga unit kenderaan EMS (yang disumbangkan oleh Kerajaan Jepun) ini di Malaysia dan semuanya diletakkan di akademik bomba iaitu di Kuala Kubu Baru dan Wakai Tapai manakala sebuah lagi di Kuala Lumpur.

Kini, Bomba Malaysia juga giat menambah kemahiran anggotanya dalam pelbagai latihan menyelamat di udara dan juga di laut.

Syabas Bomba & Penyelamat Malaysia!

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

*Menarik apabila saya diberitahu, di Marang (dan Terengganu), kenderaan EMS ini dikenali sebagai Doremon oleh orang ramai di sana kerana bentuknya dan juga pelbagai kelengkapan di dalamnya.




Sunday, June 20, 2010

Buku bulan Jun 2010


Buku bulan Jun 2010

Selain dari berlibur sambil berbelanja bersama keluarga di pusat membeli-belah, sudah pasti makan-makan dan menjamu mata adalah aktiviti utama kami. Selain dari itu tidak lupa juga untuk menjenguk MPH, Popular dan kedai buku lain untuk membeli sebuah dua bahan bacaan. Biasanya aku memilih yang berkaitan dengan pembelajaran kursus yang aku ajar, anak jantan aku seorang dengan bahan bacaan umum remaja, encyclopedia, manakala orang rumah aku seorang itu pula dengan bahan bacaan kekeluargaan dan wanita.

Untuk bulan Jun ini, kami sempat mengunjungi beberapa buah kedai buku di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Kelantan, Terengganu dan Ipoh.

Billi Lim, Berani gagal (Dare to fail)

Antara buku yang aku beli ialah Billi Lim, Berani Gagal. Buku ini adalah terjemahan dari buku terlaris terbitan NST, Dare to fail. Aku pernah membaca buku ini pada awal tahun 2000 apabila terlibat dengan satu jawatankuasa mahasiswa exco Hari Konvo yang bercadang untuk menjemput penulis buku ini Billi Lim memberi ulasan mengenai bukunya selama 1 jam dan diikuti ½ jam kemudiannya untuk menandanangani autograf. Terkejut kami barisan exco ketika itu apabila dimaklumkan bayaran yang dikenakan amat tinggi. Malah untuk sesi autograf pula dikenakan bayaran yang lain. Lagi mengejutkan kami ialah untuk menempah masa Billi Lim memerlukan lebih kurang setahun! Jadualnya padat bukan sahaja di Malaysia malah di luar Negara!

Bertitik dari itu, aku mula membaca buku Dare to fail ini yang dipinjam dari seorang kawan. Kali ini aku membeli pula buku terjemahannya.

Aku membaca untuk kali kesekiannya. Anak jantan aku seorang itu juga turut membacannya. Ulasan yang pertama dari anak jantan aku seorang itu ialah; kisah gagal ayah 2 universiti lagi hebat!

Aku menanyai diri aku sendiri; adakah aku berupaya menghasilkan sebuah buku mengenai kegagalan aku sebaik mungkin atau lebih baik dari buku Dare to fail / Berani gagal ini?




MOSTI, estidotmy (Sains, Teknologi & Inovasi)

Entah mengapa Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia bukan pilihan utama aku, anak jantan aku seorang itu dan orang rumah aku seorang itu. Kami lebih terarah untuk membeli Berita Harian/Berita Minggu atau Harian Metro/Minggu Metro.

Bagaimanapun sedaya-upaya aku cuba mendapatkan UM/MM pada hari Isnin, Rabu (Rabu terakhir setiap bulan) dan Ahad. Isnin kerana sisipan akhbar Jawi Utusan Melayu, Rabu kerana sisipan estidotmy dan Ahad kerana sisipan Kesihatan serta sisipan hiburannya yang menjadi pilihan utama orang rumah aku seorang itu.

Peluang aku berkunjung ke KL awal bulan Jun ini, aku singgah di Akademik Sains Malaysia di Jalan Tun Ismail untuk membeli set CD kompilasi estidotmy dari tahun 2002 hingga 2009 serta beberapa bahan bacaan terbitan Mosti.

Jenuh mencari dan menelefon Akademik Sains Malaysia ini bertanyakan lokasi. Rupa-rupa bangunan mereka terletak bersebelahan Padang Merbuk.

Walaupun keghairahan membaca bulletin estidotmy di skrin komputer tidak sama dengan membaca di atas kertas, sekurang-kurangnya bahan bacaan berbentuk CD lebih mudah disimpan dan dibawa berjalan.

Kepada penghujung blog OKOB/OSH The Journey ini, saya sarankan agar mendapatkan set CD kompilasi estidotmy ini yang hanya berharga RM 40.00 untuk 8 siri tahun penerbitan. Bukan sahaja bahan bacaan terbaik untuk anak-anak anda, malah ianya bacaan umum (pengetahuan am) mengenai sains, teknologi dan inovasi yang patut juga anda sebagai orang dewasa mengetahuinya.

Maklumat lengkap mengenai bahan-bahan bacaan terbitan Mosti ini boleh dirujuk dalam sisipan estidotmy bersama Utusan Malaysia hari Rabu terakhir setiap bulan.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Saturday, June 12, 2010

Socso Return To Work Conference 26 & 27 July 2010



Contact:
GAYATHRI VADIVEL
Tel: 03—4264 5386
E-mail: gayathri.vad@perkeso.gov.my

SURIANA MD HAMIL
Tel: 03 - 4264 5363
E-mail: suriana.hamil@perkeso.gov.my

RETURN TO WORK DEPARTMENT
SOCIAL SECURITY ORGANIZATION
15TH FLOOR, 281, JALAN AMPANG,
50538 KUALA LUMPUR, MALAYSIA
TEL: 603 - 4264 5386 / 5372 FAX: 603-4257 4603

Friday, June 11, 2010

Hazard bola!


Hazard bola!

Bulan lepas saya terserempak dengan kenalan lama seorang pegawai kanan Bomba di Ipoh. Beliau menyuarakan kebimbangan terhadap menjelangnya kempen Piala Dunia Bolasepak Afrika Selatan (yang bermula hari ini). Pengalamannya pada 4 tahun lalu menangani banyak kes-kes kemalangan jalan raya yang berpunca dari pemandu yang tidak dapat mengawal kenderaan masing-masing akibat terlalu mengantuk kerana berjaga malam mengikuti perlawanan bolasepak ini. Menurutnya lagi banyak juga kes yang melibatkan kematian akibat kecuaian pemandu-pemandu ini.

Dua hari lepas di Seminar OSH NRG SHE di Dewan Konvensyen Sunway Prai, sewaktu slot saya, saya sempat juga berpesan agar pegawai-pegawai keselamatan dan kesihatan lebih prihatin dengan gejala-gejala yang tidak diingini mungkin berlaku akibat pekerja-pekerja yang keletihan atau mengantuk dek berjaga di sebelah malam sebelum masuk bekerja.

Pada masa yang sama, saya juga ingin mencadangkan beberapa pendekatan yang boleh diadakan oleh pihak majikan untuk pekerja-pekerja mereka yang amat meminati sukan bolasepak ini.

1. Menyediakan beberapa set tv yang boleh ditonton oleh pekerja semasa rehat mereka sama ada di kafeteria atau ruang rehat.
2. Menyediakan berita-berita terkini (update & latest) keputusan perlawanan dan dipamerkan di papan kenyataan.
3. Menganjurkan majlis get-together untuk pelawanan-perlawanan yang hebat dan pilihan terutama jika perlawanan tersebut dijadualkan pada waktu luar kerja.

Sekurang-kurangnya perdekatan-perdekatan di atas dapat "mengubat rindu" kepada pekerja-pekerja yang tidak dapat menyaksikan perlawanan pilihan mereka.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com.

Friday, June 4, 2010

Mesej papan tanda perlu tepat dan jelas




Mesej papan tanda perlu tepat dan jelas

Sekali pandang tiada cacat cela atau kesilapan pada papan tanda di atas. Malah papan tanda ini juga menunjukan keprihatinan pihak berkenaan menyediakan terowong laluan penjalan kaki yang turut boleh digunakan oleh OKU. Sekurang-kurangnya dengan adanya terowong sebegini, penghujung ke Zoo Taiping ini yang sihat anggota badan dan juga OKU boleh melintas jalan dengan lebih selamat.

Bagaimanapun rajah OKU dengan kerusi rodanya seperti di dalam rajah di atas (kedudukan menghadap cerunan laluan) adalah amalan salah jika beliau (OKU ini sendiri) hendak menuruni laluan bercerun ini tanpa ataupun dengan bantuan orang lain.

Pengguna kerusi roda akan menuruni cerun secara mengundur untuk mengelakkan daripada tertonggeng ke hadapan kalau menuruni secara maju ke hadapan. Pengguna kerusi roda atau OKU yang sudah biasa tidak menghadapi masalah ini dan mereka pasti akan menuruni laluan bercerun secara mengundur.

Apa yang dirisaukan ialah kehadiran orang lain (yang sihat tubuh badan) yang tidak mengetahui teknik yang betul cuba membantu pengguna kerusi roda ini. Keadaan boleh menjadi lebih teruk jika pengguna kerusi roda itu tidak boleh bersuara atau berkomunikasi dengan mereka yang cuba membantu beliau menuruni laluan bercerun ini.

Untuk memastikan mesej papan tanda boleh diterima faham oleh mereka yang melihat atau membacanya, setiap papan tanda itu perlulah merujuk kepada bakal pengguna. Dalam contoh di atas, sepatutnya papan tanda tesebut dirujuk kepada pengguna OKU ataupun persatuan OKU.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/



Pastikan turun secara mengundur

PAPAN TANDA YANG TEPAT BOLEH DIRUJUK DI SINI.

Thursday, June 3, 2010

Manafatkan palang pengadang laluan keluar kenderaan



Manafatkan palang pengadang laluan keluar kenderaan

Semalam saya berada di UIAM, Gombak menghadiri mesyuarat Majlis Bersama OSH antara IPTA/IPTS & Pusat-pusat Penyelidikan Malaysia.

Semasa hendak pulang, saya ternampak papan tanda yang dipasang pada palang pengadang laluan kenderaan seperti dalam rajah di atas.

Ini adalah satu nasihat atau ingatan yang bagus dan sesuai untuk semua pemandu dan juga penumpang kenderaan yang akan menggunakan laluan keluar ini.

Sesuatu papan tanda itu bukan sahaja perlu menarik, mempunyai tulisan atau gambar untuk menyampaikan mesej. Lokasinya yang bersesuaian juga adalah satu kriteria yang penting untuk memastikan keberkesanannya sebagai papan tanda sama ada nasihat, ingatan mahupun amaran.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Klik di sini dan di sini untuk posting berkaitan.

Saturday, May 29, 2010

Di mana anda sorok (simpan) kunci kereta?

Di mana anda sorok (simpan) kunci kereta?

REMAJA 14 TAHUN CURI PANDU KERETA JIRAN DITAHAN


Sinar Harian 28 Mei 2010

BATU PAHAT – Tindakan seorang remaja 14 tahun yang memandu kereta jirannya tanpa kebenaran akhirnya membawa padah apabila dia ditahan polis.

Timbalan Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Superintendan Adnan Azizon berkata, polis yang menerima maklumat pada jam 1.15 pagi kelmarin menghantar sebuah kereta peronda ke lokasi sebelum berjaya mengesan kereta yang dimaksudkan.

“Menyedari kehadiran polis, pemandu kereta berkenaan bertindak memecut dan memandu dengan cara berbahaya sebelum melanggar sebuah tembok,” katanya pada sidang media di sini , semalam.

Adnan berkata, hasil pemeriksaan, remaja berkenaan mengaku mengambil kereta milik jirannya untuk berseronok setelah kerap kali melihat kunci kereta berkenaan ditinggalkan di peti surat rumah pemiliknya,” katanya.

Adnan berkata, remaja berkenaan ditahan reman selama dua hari untuk siasatan selanjutnya dan disiasat di bawah seksyen 379A Kanun Keseksaan (Curi Kenderaan).

Friday, May 28, 2010

Monday, May 24, 2010

Syabas Perodua Kamunting!


Syabas Perodua Kamunting!

Setiap kali apabila dijemput memberi ceramah berkaitan OSH dan juga kepenggunaan (kualiti, motivasi dan sebagainya), Pusat Servis Perodua Kamunting ini mesti menjadi sebutan saya. Tidak keterlaluan saya katakan Pusat Servis Perodua Kamunting ini sudah menghampiri kecermerlangan Pusat Servis Toyota yang terkenal dengan mesra pelanggannya.

Posting-posting lama berkenaan Pusat Servis Perodua Kamunting ini boleh di rujuk di sini.

Kunjungan saya ke Pusat Servis Perodua Kamunting pagi Jumaat lepas menyaksikan satu lagi penambahbaikan mesra pelanggan mereka. Pelanggan yang datang menghantar kenderaan mereka untuk diservis di sebelah pagi berpeluang menikmati sarapan pagi percuma. Walaupun sekadar Nasi Lemak Bungkus dan minuman pilihan sama ada Teh atau Kopi, ianya benar-benar telah meng-delight-kan pelanggan Perodua yang hadir.

Manakala kunjungan saya di sebelah petang untuk mengambil Myvi saya mendapati pelanggan yang berkunjungan di sebelah petang berpeluang menjamah kuih pilihan sama ada Karipap atau Cucur Badak dengan minuman pilihan sama ada Teh atau Kopi panas.

Syabas Pusat Servis Perodua Kamunting! Saya tidak pasti Pusat Servis Perodua di tempat lain. Apa yang pasti nama Pusat Servis Perodua Kamunting ini akan saya sebut semasa Seminar OSH di Sunway Convention Hall Prai pada 8 & 9 Jun 2010 ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/




Dimana anda buang bateri terpakai?




Dimana anda buang bateri terpakai?

Khamis lepas saya singgah di Pusat Perkhidmatan Pelanggan di Rumah Tol Sungai Dua untuk menambah nilai Kad Prabayar Touch & Go saya. Di kaunter perkhidmatannya, saya ternampak kotak buangan kitar semula bateri terpakai yang tertera lambang Jabatan Alam Sekitar. Tahniah JAS di atas keprihatinan mereka menyediakan kotak buangan kitar semula ini untuk bateri terpakai.

Bagaimana sedikit teguran saya kepada Plus - kotak ini terperosok di bawah meja yang sudah tentu tidak akan diketahui oleh orang awam akan tujuannya. Saya terpaksa menarik keluar kotak ini dari bawah meja dan meletakkannya di tempat seperti yang kelihatan di dalam gambar di atas.

Tiada gunanya kemudahan yang disediakan oleh JAS seperti ini jika tidak dihargai oleh pihak Plus. Saya ingin cadangkan pihak JAS memperbanyakkan kotak sebegini di tempat-tempat awam yang lain seperti pusat membeli-belah dan sebagainya.

Salah satunya ambil sahaja balik kotak yang ada di Pusat Perkhidmatan Pelanggan di Rumah Tol Sungai Dua ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshtheourney.blogspot.com/

Wednesday, May 19, 2010

OSH at design stage








OSH at design stage

OSH at design stage atau mengaplikasi elemen OSH semasa di peringkat rekabentuk adalah satu amalan terbaik dalam menyediakan pasarana tempat kerja.

Saya pernah menulis berkenaan kempen yang boleh dianggap berjaya dilakukan oleh Hospital
Daerah Taiping untuk mengalakkan pelawat atau penghujung ke Ward Pesakit dengan menaiki tangga. Walaupun idea utamanya untuk mengurangkan kesesakan pengguna lift, tumpuannya boleh disampingkan untuk mengalakkan orang ramai untuk bersenam.

Tetapi perlu dingatkan kenapa ramai yang tidak suka menggunakan tangga? Suasana tangga yang malap dan kadangkala gelap gelita boleh menyeramkan dan menakutkan pengguna.

Rekabentuk menggunakan cermin sebagai penganti dinding konkrit pada bahagian dinding tangga ini adalah satu penyelesaian kepada kekurangan pencahayaan ini terutamanya di waktu siang. Pada masa yang sama rekabentuk sebegini boleh menjimatkan penggunaan elektrik.

Perlu juga diingatkan, berdasarkan pemerhatian saya ke beberapa bangunan terutama pejabat kerajaan sebagai contoh bangunan Ibu Pejabat Bomba dan Penyelamat Perak di Ipoh, memang diamalkan rekabentuk dinding tangga yang menggunakan cermin tetapi tiada sebarang palang pengadang padanya. Malah lebih membimbangkan saya cermin tersebut juga boleh dibuka dari bahagian paras lantai tangga!

Berbeza dengan dinding cermin yang dipasang di bangunan Intan Wilayah Utara di Sungai Petani seperti gambar-gambar di atas. Dinding cermin di susur tangga di sini lengkap dengan palang pengadang.

Bagaimanapun saya rasa palang pengadang ini bukanlah rekaan asal semasa pembinaan, kemungkinan besar pada pandangan saya ianya ditambah selepas pembinaan siap. Apapun kepada arkitek-arkitek atau pemaju-pemaju bangunan yang merancang untuk menggunakan dinding cermin di bahagian susur tangga ataupun di bahagian dinding yang lain, jangan lupa terhadap palang pengadang ini, melainkanlah lapisan kaca cermin yang digunakan seteguh dan setahan dinding konkrit batu.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com