Saturday, May 29, 2010

Di mana anda sorok (simpan) kunci kereta?

Di mana anda sorok (simpan) kunci kereta?

REMAJA 14 TAHUN CURI PANDU KERETA JIRAN DITAHAN


Sinar Harian 28 Mei 2010

BATU PAHAT – Tindakan seorang remaja 14 tahun yang memandu kereta jirannya tanpa kebenaran akhirnya membawa padah apabila dia ditahan polis.

Timbalan Ketua Polis Daerah Batu Pahat, Superintendan Adnan Azizon berkata, polis yang menerima maklumat pada jam 1.15 pagi kelmarin menghantar sebuah kereta peronda ke lokasi sebelum berjaya mengesan kereta yang dimaksudkan.

“Menyedari kehadiran polis, pemandu kereta berkenaan bertindak memecut dan memandu dengan cara berbahaya sebelum melanggar sebuah tembok,” katanya pada sidang media di sini , semalam.

Adnan berkata, hasil pemeriksaan, remaja berkenaan mengaku mengambil kereta milik jirannya untuk berseronok setelah kerap kali melihat kunci kereta berkenaan ditinggalkan di peti surat rumah pemiliknya,” katanya.

Adnan berkata, remaja berkenaan ditahan reman selama dua hari untuk siasatan selanjutnya dan disiasat di bawah seksyen 379A Kanun Keseksaan (Curi Kenderaan).

Friday, May 28, 2010

Monday, May 24, 2010

Syabas Perodua Kamunting!


Syabas Perodua Kamunting!

Setiap kali apabila dijemput memberi ceramah berkaitan OSH dan juga kepenggunaan (kualiti, motivasi dan sebagainya), Pusat Servis Perodua Kamunting ini mesti menjadi sebutan saya. Tidak keterlaluan saya katakan Pusat Servis Perodua Kamunting ini sudah menghampiri kecermerlangan Pusat Servis Toyota yang terkenal dengan mesra pelanggannya.

Posting-posting lama berkenaan Pusat Servis Perodua Kamunting ini boleh di rujuk di sini.

Kunjungan saya ke Pusat Servis Perodua Kamunting pagi Jumaat lepas menyaksikan satu lagi penambahbaikan mesra pelanggan mereka. Pelanggan yang datang menghantar kenderaan mereka untuk diservis di sebelah pagi berpeluang menikmati sarapan pagi percuma. Walaupun sekadar Nasi Lemak Bungkus dan minuman pilihan sama ada Teh atau Kopi, ianya benar-benar telah meng-delight-kan pelanggan Perodua yang hadir.

Manakala kunjungan saya di sebelah petang untuk mengambil Myvi saya mendapati pelanggan yang berkunjungan di sebelah petang berpeluang menjamah kuih pilihan sama ada Karipap atau Cucur Badak dengan minuman pilihan sama ada Teh atau Kopi panas.

Syabas Pusat Servis Perodua Kamunting! Saya tidak pasti Pusat Servis Perodua di tempat lain. Apa yang pasti nama Pusat Servis Perodua Kamunting ini akan saya sebut semasa Seminar OSH di Sunway Convention Hall Prai pada 8 & 9 Jun 2010 ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/




Dimana anda buang bateri terpakai?




Dimana anda buang bateri terpakai?

Khamis lepas saya singgah di Pusat Perkhidmatan Pelanggan di Rumah Tol Sungai Dua untuk menambah nilai Kad Prabayar Touch & Go saya. Di kaunter perkhidmatannya, saya ternampak kotak buangan kitar semula bateri terpakai yang tertera lambang Jabatan Alam Sekitar. Tahniah JAS di atas keprihatinan mereka menyediakan kotak buangan kitar semula ini untuk bateri terpakai.

Bagaimana sedikit teguran saya kepada Plus - kotak ini terperosok di bawah meja yang sudah tentu tidak akan diketahui oleh orang awam akan tujuannya. Saya terpaksa menarik keluar kotak ini dari bawah meja dan meletakkannya di tempat seperti yang kelihatan di dalam gambar di atas.

Tiada gunanya kemudahan yang disediakan oleh JAS seperti ini jika tidak dihargai oleh pihak Plus. Saya ingin cadangkan pihak JAS memperbanyakkan kotak sebegini di tempat-tempat awam yang lain seperti pusat membeli-belah dan sebagainya.

Salah satunya ambil sahaja balik kotak yang ada di Pusat Perkhidmatan Pelanggan di Rumah Tol Sungai Dua ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshtheourney.blogspot.com/

Wednesday, May 19, 2010

OSH at design stage








OSH at design stage

OSH at design stage atau mengaplikasi elemen OSH semasa di peringkat rekabentuk adalah satu amalan terbaik dalam menyediakan pasarana tempat kerja.

Saya pernah menulis berkenaan kempen yang boleh dianggap berjaya dilakukan oleh Hospital
Daerah Taiping untuk mengalakkan pelawat atau penghujung ke Ward Pesakit dengan menaiki tangga. Walaupun idea utamanya untuk mengurangkan kesesakan pengguna lift, tumpuannya boleh disampingkan untuk mengalakkan orang ramai untuk bersenam.

Tetapi perlu dingatkan kenapa ramai yang tidak suka menggunakan tangga? Suasana tangga yang malap dan kadangkala gelap gelita boleh menyeramkan dan menakutkan pengguna.

Rekabentuk menggunakan cermin sebagai penganti dinding konkrit pada bahagian dinding tangga ini adalah satu penyelesaian kepada kekurangan pencahayaan ini terutamanya di waktu siang. Pada masa yang sama rekabentuk sebegini boleh menjimatkan penggunaan elektrik.

Perlu juga diingatkan, berdasarkan pemerhatian saya ke beberapa bangunan terutama pejabat kerajaan sebagai contoh bangunan Ibu Pejabat Bomba dan Penyelamat Perak di Ipoh, memang diamalkan rekabentuk dinding tangga yang menggunakan cermin tetapi tiada sebarang palang pengadang padanya. Malah lebih membimbangkan saya cermin tersebut juga boleh dibuka dari bahagian paras lantai tangga!

Berbeza dengan dinding cermin yang dipasang di bangunan Intan Wilayah Utara di Sungai Petani seperti gambar-gambar di atas. Dinding cermin di susur tangga di sini lengkap dengan palang pengadang.

Bagaimanapun saya rasa palang pengadang ini bukanlah rekaan asal semasa pembinaan, kemungkinan besar pada pandangan saya ianya ditambah selepas pembinaan siap. Apapun kepada arkitek-arkitek atau pemaju-pemaju bangunan yang merancang untuk menggunakan dinding cermin di bahagian susur tangga ataupun di bahagian dinding yang lain, jangan lupa terhadap palang pengadang ini, melainkanlah lapisan kaca cermin yang digunakan seteguh dan setahan dinding konkrit batu.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com

Monday, May 17, 2010

Ergonomik: Guna peralatan yang sesuai



Ergonomik: Guna peralatan yang sesuai

Di mana-mana tempat saya kerja sebelum ini dan juga semasa ini, saya dikenali sebagai seorang yang suka menganjurkan dan mengelolakan acara (event management). Peranan saya dalam penganjuran acara ini walaupun kini lebih dengan pelajar-pelajar, bukan sahaja merancang dan mengarah tetapi turut terlibat dalam persiapan acara/majlis.

Biasanya untuk acara/majlis yang lebih menjurus kepada bukan berasas keuntungan, kerja-kerja persiapan ini dilakukan secara sukarela. Biasanya juga persiapan sebegini tidak begitu ramai yang tampil secara sukarela untuk membantu.

Biasanya juga sukarelawan yang ada sedaya-upaya menyiapkan acara/majlis menggunakan sumber atau bantuan yang amat terhad. Ini akan mengakibatkan ada di antara mereka yang sanggup melakukan pengendalian barangan secara manual yang berlebihan (manual material handling). Ada yang sanggup mengangkat kerusi sebanyak hampir 10 buah seorang diri ataupun mengangkat meja secara berseorangan sahaja.

Sebenarnya terdapat banyak peralatan ringkas untuk kerja-kerja pengendalian barangan secara manual ini. Sebagai contoh seperti gambar di atas. Troli pengangkat kerusi ini adalah amat pratikal untuk dikendalikan dengan seorang sahaja.

Tidak kira sama ada kerja-kerja persiapan acara/majlis ini disokong oleh ramai orang atau hanya seorang dua sahaja, pastikan adanya peralatan ringkas untuk kerja-kerja pengendalian barangan secara manual ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com.

OSH in University

i. Example of Top Management Commitment from university Vice Chancellor

---------- Forwarded message ----------
From: Aliasman Mohd
Date: Tue, May 4, 2010 at 10:28 AM
Subject: {NRG-SHE INFO} Fwd: Critical Incident on Toowoomba Campus
To: nrg-she@googlegroups.com

Something to share.... example of Top Management Commitment from Vice Chancellor of my wife's uni on the incident related to Safety/Security :)

Critical Incident on Toowoomba Campus

In the early hours of Wednesday morning, a male Indian student was approached on the Toowoomba Campus by two men in Car Park 10 at the rear of K Block Building 1 at around 1.00 A.M.

The offenders allegedly held the student at gun point and robbed him of his wallet and mobile phone. While USQ security staff were quickly on the scene, the offenders had fled before police arrived.

The student who was unharmed was taken to Toowoomba police station to make a statement. While details surrounding the incident are now subject to continuing police enquiries, the student has been offered assistance and counselling by the University.

This incident is being taken very seriously and this morning I activated the University’s Emergency Management Group, the multidisciplinary team charged with the management of USQ’s critical incident responses. The University will continue to monitor this situation and will increase patrols and our security presence around the University.

USQ is an open and safe campus and incidents like this are very rare but it does serve as a reminder for all staff and students to be aware of their personal safety at all times and if working after hours to call on the services of USQ Security should they require an escort to their cars.

I will keep you informed of any further developments.

Bill Lovegrove
USQ Vice-Chancellor & President


ii. Vacancy of OSH Manager in local university college

Program Siri Ceramah Kesedaran OSH 26 Mei 2010


Program Siri Ceramah Kesedaran OSH 26 Mei 2010 di bawah Geran Perkeso di NIOSH HQ.

Pada 26hb MEI 2010, Bahagian Maklumat dan Teknologi (ITD) akan membuat program "Siri Ceramah Kesedaran OSH 2010" (OSH TALK ver. 6) dengan penekanan kepada sistem pengurusan KKP di tempat kerja yang berteraskan topik OHSAS vs OSH MS.

Permohonan untuk penyertaan bagi program ini telah di buka untuk pendaftaran secara 'online'.

** Aktiviti "SIRI CERAMAH KESEDARAN OSH 2010" (OSH TALK) akan di lakukan pada setiap bulan dengan topik yang berlainan.

Untuk sebarang pertanyaan ataupun maklumbalas, pihak t uan boleh menghubungi En. Zulfadhli Suhaili 03-8769 2267 atau Pn. Siti Badariah Abu Bakar 03-8769 2209.