Wednesday, November 14, 2012

OSH in Kindergarten – satu cabaran!



OSH in Kindergarten – satu cabaran!

Sekali dalam setahun saya akan dijemput oleh Penganjur Kem Kanak-kanak Tabika Perpaduan Larut Matang, Selama dan Kerian untuk mengendalikan satu slot OSH untuk kem tahunan ini. Minggu lepas seperti tahun-tahun sebelum ini, saya hadir ke Kompleks Aktiviti Perpaduan di Kamunting ini untuk “melatih” kanak-kanak ini berusia 4 hingga 6 tahun ini mengenali asas OSH.

Bukan untuk dibanggakan, saya pernah dan biasa mengendalikan kursus-kursus OSH untuk semua peringkat umur dewasa dengan pelbagai bangsa dan jawatan professional. Mungkin sudah agak lama dalam bidang OSH ini, tidak menjadi masalah kepada saya untuk mengendalikan kursus-kursus OSH ini.

Tetapi berhadapan dengan kanak-kanak berusia 4 hingga 6 tahun ini benar-benar mencabar saya! Masih saya ingat lebih 10 tahun dahulu apabila saya hampir-hampir putus-asa untuk cuba menyampaikan ilmu OSH ini kepada anak-anak kecil ini. Malah saya masih teringat Ustaz yang ditugaskan mengajar Asas Fardhu Ain ditarik-tarik janggutnya oleh anak-anak kecil ini. Lebih mencabar lagi apabila salah seorang anak kecil ini terkencing semasa berjamaah Solat Magrib!

Saya teruja menyaksikan bagaimana John Kimble (lakonanArnold Schwarzenegger) seorang dektetif polis yang menyamar sebagai guru tabika dalam filem Kindergarten Cop (1990). Walaupun sekadar filem tetapi banyak yang boleh diteladani ketika menangani telatah anak kecil ini.

Gambar-gambar di atas menunjukkan bagaimana Perdana Menteri kita dan isterinya serta John Kimble melayan kanak-kanak kecil ini. Kanak-kanak ini perlu didekati sehampir mungkin. Paling sesuai ialah duduk (menggunakan bangku kanak-kanak!) atau bersila bersama-sama mereka. Elakkan berdiri kecuali untuk mencatat sesuatu di papan tulis. Malah elakkan menulis, banyakkan melukis!

Topik OSH saya ringkas dan asas sahaja. Asas keselamatan alat elektrik dan bahaya kebakaran di rumah (contoh cerek elektrik, elakkan menyentuh suis dengan tangan basah, jangan bermain mancis dan sebagainya), diikuti keselamatan jalan raya dan seterusnya kemalangan-kemalangan yang mungkin dan biasa terjadi seperti terdedah kepada benda tajam dan terjatuhakibat tergelincir. Saya bercerita sambil melukis untuk mengambarkan semula apa yang diceritakan.

Bantuan alatan mengajar seperti komputer dan LCD serta klip-klip video yang pendek amat membantu.

Paling penting bersedia untuk menukar gaya mengajar jika kanak-kanak ini mula tidak mempendulikan anda!

lukmanw@gmail.com

No comments:

Post a Comment