Monday, March 30, 2009

Kehadiran ambulan semasa penamaan calon. Mengapa perlu prasangka?

Kehadiran ambulan semasa penamaan calon. Mengapa perlu prasangka?

Ada beberapa blog yang menghabarkan kehadiran ambulan semasa penamaan calon pilihanraya Parlimen Bukit Gantang berhampiran bangunan Majlis Perbandaran Tempatan Taiping. Malangnya tiada satupun akhbar-akhbar arus perdana yang melaporkannya.

Kebanyakan blogger-blogger ini menyuarakan prasangka mereka mengapa perlu kehadiran ambulan semasa penamaan calon sebegini.

Saya tidak pasti siapa atau pihak mana yang bertanggungjawab sehinggakan terhadirnya ambulan semasa penamaan calon ini. Secara peribadi dan juga sebagai seorang pensyarah dalam topik Respon Kecemasan (Emergency Response) serta sebagai jurulatih bomba sukarela, saya menganggap kehadiran ambulan ini adalah satu langkah yang tepat dan terbaik jika dibandingkan dengan nisbah kehadiran orang ramai yang dilaporkan melebihi 50 ribu orang pada hari penamaan calon tersebut.

Sekurang-kurangnya pertugas perubatan yang bertugas di dalam ambulan tersebut dapat memberikan rawatan awal kepada mana-mana yang mungkin tercedera semasa bersesak dalam khalayak ramai itu. Lebih-lebih lagi hampir semua laluan dan jalan raya sama sekali tidak dapat dilalui oleh sebarang kenderaan.

Ramai di antara kita yang lupa atau tidak tahu mengenai kejadian tragedi keruntuhan Jeti Pengkalan Sultan Abdul Halim di Butreworth, Pulau Pinang pada 31 Julai 1988 yang mengakibat 32 kematian dan 1,674 kecederaan.

Apakah kaitannya tragedi keruntuhan jeti dengan kehadiran orang ramai di luar jangkaan semasa hari penamaan calon ini?

Sebenarnya pada hari tragedi tersebut iaitu 31 Julai 1988 adalah hari sambutan Perayaan St. Anne yang disambut di sebuah gereja di Bukit Mertajam. Walaupun kedudukannya agak jauh di antara Bukit Mertajam dan jeti di Butterworth, penghujung-penghujung sambutan Perayaan St. Anne mengambil peluang berkunjung ke Pulau Pinang selepas majlis perayaan tersebut.

Jangan terkejut kalau dimaklumkan setiap tahun masa kini, penghujung-penghujung ke Perayaan St. Anne ini terutamanya dari Singapura sanggup menempah hotel untuk didiami sekitar Taiping dan Ipoh untuk bersama-sama yang lain di gereja di Bukit Mertajam ini semasa tarikh sambutan perayaan.

Kehadiran orang ramai ketika tragedi itu disedari oleh pihak berkuasa jeti dan feri tetapi tidak banyak tindakan pro-aktif yang diambil. Apa yang pasti tindakan-tindakan pro-aktif yang telah tidak mengambil-kira perlunya pertugas kecemasan dan perubatan termasuklah perlunya kehadiran ambulan.

Mungkin sejarah mendewasakan dan mematangkan mereka yang terbabit dalam pengendalian respon kecemasan ini.

Pihak berkuasa terhadap lebuhraya umpamanya menyediakan pasukan kecemasan, pertolongan cemas termasuklah ambulan terutamanya di musim-musim perayaan dengan andaian pertambahan mendadak pengguna lebuhraya.

Malah dalam penganjuran sukan lumba motosikal atau lebih dikenali dengan Cub Prix juga menitikkan aspek keselamatan dan kecemasan ini. Secara kebetulan saya juga terlibat dalam penganjuran Cub Prix ini. Pada kejohanan di Alor Setar pada pertengahan bulan Mac lalu, pihak penganjur bukan sahaja menyediakan truk kotena khas yang dikenali dengan Unit Trauma yang lengkap untuk operasi pembedahan kecil tetapi turut mendapat bantuan sebuah ambulan dari Hospital Besar Alor Setar dan sebuah ambulan dari Pertubuhan Kecemasan.

Seperti yang telah diramal kehadiran penonton untuk Cub Prix ini adalah melebihi 50 ribu orang. Kehadiran ambulan-ambulan yang lengkap dengan pertugas perubatan ini bersedia bukan sahaja untuk memberi rawatan awal kepada pelumba-pelumba tapi juga kepada orang ramai.

Semasa persidangan Umno di ibukota baru-baru ini dan sebelum ini, kehadiran unit pertolongan cemas dan perubatan yang mengadakan kempen pemeriksaan kesihatan percuma dan juga kempen menderma darah adalah satu bentuk aktiviti situasi menang-menang. Perwakilan bukan sahaja dapat membuat pemeriksaan kesihatan tapi pada masa yang sama dapat membuang sumbangan iaitu menderma darah.

Saya tidak pasti bagaimana situasinya di Muktamar Pas tapi semasa di ceramah-ceramah Pas dan seumpamanya ramai peniaga-peniaga produk kesihatan turut serta mempamer dan menjual produk-produk mereka. Apa yang pasti sudah tentu ada sampel-sampel produk yang diedarkan secara percuma kepada mereka yang mengunjungi gerai-gerai mereka.

Berbeza dengan suasana hari penamaan calon di Taiping ini, aktiviti dan kegiatan sama ada dari parti yang terlibat atau orang ramai hanyalah berasaskan kempen dan peluang kesempatan berniaga. Di sana-sini boleh kelihatan gerai minuman, kacang rebus, kebab, burger dan kawah sup. Malah ada di antaranya yang membuka gerai di awal pagi sebelum azan Subuh dilaungkan.

Mengapa tidak mengambil peluang untuk berkempen demi kesihatan? Ini masa yang sesuai untuk mencuri perhatian umum. Kementerian Penerangan dan Kementerian boleh mengadakan kempen-kempen kesihatan seperti Kempen Berhenti Merokok, Amalan Permakanan Sihat, Cara Hidup Sihat dan sebagainya.

Malah parti-parti politik yang terlibat tidak kiralah sama dari pihak Kerajaan atau sebaliknya, mereka boleh mengeluarkan sedikit belanja untuk mendapatkan perkhidmatan kecemasan dari mana-mana pertubuhan seperti Pertolongan Cemas, St. John dan sebagainya.

Apa yang pasti semasa hari penamaan calon terutama sebelah petangnya adalah lambakan botol-botol plastik air mineral yang kebanyakan adalah sumbangan parti-parti politik yang telibat. Sampah-sarap lain yang lain terutamanya pembungkus makanan mungkin mengunung kalau disusun. Tiada langsung kesedaran persekitaran.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Warna asap petanda kesihatan enjin




(Sebenarnya najis dan air kencing kita adalah petanda kesihatan diri kita. )

Warna asap petanda kesihatan enjin
Oleh Mohd Razlan Salleh, Harian Metro

RAMAI pemilik kenderaan terutama berenjin petrol kurang menyedari atau tidak mengambil peduli mengenai asap dimuntahkan kenderaan mereka.

Sama ada asap hitam seperti kenderaan diesel atau asap putih seperti motosikal dua lejang, pemilik kenderaan seolah-olah menganggap ia perkara biasa yang akan hilang dalam tempoh tertentu.

Tahukah anda asap dari muncung ekzos sebenarnya memberi gambaran ada perkara tidak kena pada enjin jentera mereka? .

Asap dikeluarkan ekzos berpunca daripada pembakaran bahan api bercampur udara dalam enjin.

Bagaimanapun, asap dikeluarkan itu tidak sama antara satu kenderaan dengan kenderaan lain, bergantung pada tahap kerosakan enjin serta kecekapan pembakaran bahan api berkenaan.

Secara umum, setiap warna asap menunjukkan tanda prestasi enjin kenderaan, sama ada asap atau karbon yang keluar itu disebabkan pembakaran minyak keterlaluan atau kerosakan sistem enjin.

Biasanya, apabila kenderaan mengeluarkan terlalu banyak asap, anda sering menganggap ia berpunca daripada minyak pelincir yang turut hadir dalam pembakaran minyak.

Bagaimanapun, keadaan itu mungkin juga berpunca daripada masalah pada komponen kenderaan lain seperti karburator, sistem penalaan dan jenis minyak pelincir tambahan.

Dari segi mekanikal, jika warna asap itu kebiruan dan sedikit, bermakna proses pembakaran sempurna, tetapi jika kekuningan atau coklat, ia menunjukkan campuran petrol yang masuk dalam sistem pembakaran terlalu sedikit.

Apabila warna asap menjadi putih kebiruan pula, kemungkinan besar minyak pelincir turut terbakar.

Keadaan itu ada kaitan dengan kerosakan omboh, gelang omboh, dinding silinder dan injap yang mungkin berpunca akibat kekurangan pelincir sehingga menyebabkan geseran.

Sekiranya keadaan itu berlaku, pemilik tidak perlu bimbang kerana kenderaan masih boleh digunakan.

Pemilik kenderaan hanya perlu menambah minyak pelincir selang beberapa hari bergantung kepada jarak perjalanan.

Satu cara mengatasinya adalah dengan melakukan baik pulih pada enjin atau mengganti enjin kenderaan bagi menghilangkan terus masalah berkenaan.

Ini kerana kos menggantikan keseluruhan komponen enjin lebih tinggi berbanding menggantikannya dengan enjin terpakai atau 're-cond.'

Bagi kenderaan mengeluarkan asap hitam, ia berpunca daripada campuran petrol lebih tinggi dalam udara.

Keadaan itu menyebabkan kenderaan terasa lebih berat dan lambat memecut walaupun pedal minyak sudah habis ditekan.

Bagi masalah itu, pemilik dinasihatkan memeriksa penapis udara atau menukarnya jika perlu kerana ia mungkin tersumbat disebabkan kotoran atau habuk pada bahagian injap udara dan karburator.

Selain itu, kebocoran pada gasket enjin turut menyebabkan minyak mengalir keluar dan terbakar sehingga mengeluarkan banyak asap serta mewujudkan ruang yang boleh dimasuki air ke ruang pembakaran minyak.

Asap putih disebabkan minyak pelincir berbeza dengan asap putih disebabkan campuran wap air.

Jika asap putih disebabkan pelincir, ia biasanya disebabkan masalah pembakaran dan berbau petrol.

Penyelarasan perlu dibuat pada karburator atau sistem penalaan bagi memastikan kadar bahan api dan udara memasuki ruang pembakaran pada jumlah tepat.

Bagaimanapun, jika asap masih keluar selepas membuat penyelarasan, pemilik perlu mendapatkan bantuan mekanik bagi mengenal pasti kerosakan dan membaikinya terutama karburator.

Kerosakan atau penyelarasan karburator tidak tepat boleh menyebabkan kadar bahan api dan udara yang memasuki ruang pembakaran tidak seimbang, jika minyak berlebihan akan mengeluarkan asap hitam.

Gangguan binatang berbisa


Gangguan binatang berbisa

Kebiasaannya anggota Bomba dan Penyelamat dipanggil sekiranya orang awam bermasalah dengan binatang-binatang berbisa seperti ular, tebuan, lipan, kala jengking dan sebagainya. Malah ada kes-kes tertentu seperti kucing terperangkap di atas pokok dan anjing tersepit di antara jeriji longkang juga ditangani oleh anggota Bomba dan Penyelamat ini. Di Kamunting umpamanya pada tahun 2003, anggota Bomba dan Penyelamat di sana telah dipanggil untuk membantu situasi di mana seekor babi hutan telah masuk ke dalam sebuah rumah di kawasan perumahan Taman Kamunting Jaya iaitu taman yang saya diami.

Sebenarnya sudah kerap juga saya maklumkan kepada pelajar-pelajar saya (Msc OSH) dan sesiapa yang menghadiri kursus Emergency Response yang saya kendalikan, majikan (dan orang awam) perlu bersedia dengan sumber-sumber luar (external resource) yang competent dan boleh didatangi (reachable) iaitu bukan sahaja dapat dihubungi semasa kecemasan tak kira waktu dan masa.

Saya dimaklumkan Bomba, JP3, Bulan Sabit, St. John dan sebagainya tidak pernah diajar cara-cara untuk menangani binatang-binatang berbisa ini. Mereka hanya diajar pertolongan cemas (first aid) iaitu cara-cara untuk bertindakpantas menyelamatkan mangsa yang terkena patukan, sengatan atau gigitan dari binatang-binatang berbisa ini.

Sebenarnya terdapat beberapa agensi persendirian yang mengkhususkan menangani binatang-binatang berbisa ini seperti Syarikat Pengawalan Serangga dan sebagainya.

Bomba umpamanya hanya mempelajari teknik-teknik menangkap binatang-binatang berbisa ini sesama mereka. Bagaimanapun banyak anggota bomba ketika ini mempunyai pelbagai peralatan yang direka sendiri untuk menangkap binatang-binatang berbisa ini.

Sebenarnya semalam pada tengaharinya saya membaca berita seorang petani koma dipatuk ular. Kebetulan pada petangnya sekitar jam 6.00pm saya mendapat panggilan telefon dari pelajar asrama perempuan di mana saya adalah felo-nya.

Dalam nada ketakutan beliau memaklumkan biliknya yang terletak di paras bawah bangunan asrama telah dimasuki ular.

Saya yang masih di pejabat ketika itu bergegas ke asrama pelajar perempuan ini. Setibanya di sana saya dimaklumkan oleh seorang perwakilan pelajar yang Unit Keselamatan Universiti telah dihubungi.

Abang Guard ini tibanya setengah jam kemudian dengan membawa sebatang kayu panjang rasanya batang penyapu sawang. Awal-awal lagi dia sendiri memaklumkan kepada saya yang dia tidak pernah menangkap atau membunuh ular sebelum ini.

Bersama-sama saya (sebenarnya saya lebih ”menolong tengok”!), kami menyelongkar bilik pelajar perempuan itu. Kata pelajar perempuan itu, ular telah menyusup ke belakang almari.

Abang Guard ini akhirnya menjumpa ular ini yang tidak diketahui jenisnya.

Saya kemudiannya membuat laporan ke pejabat asrama. Antara lain laporan saya ialah seperti di bawah;-

Langkah pencegahan masa singkat (preventive action in short term)
1. Pelajar terutama mendiami bilik tingkat paras tahan hendaklah menutup ruang di anatara daun pintu dan lantai dengan kain atau tuala.
2. Pelajari dinasihatkan mempratikkan “good housekeeping” di mana tiada barang-barang yang diletakkan terus di atas lantai (biasakan berlapik) dan tidak menyepahkan bilik.
3. Pejabat asrama perlu membeli belerang (sulfur) untuk ditaburkan sekeliling asrama. Belerang ini hendaklah ditabur di atas rumput tepi longkang menghala ke bilik-bilik asrama.

Langkah pembetulan masa panjang (corrective action in long term)
1. Pejabat asrama perlu memasang “rubber pad” pada ruang di anatara daun pintu dan lantai.

Juga saranan kepada Unit Keselamatan Universiti
1. Mengadakan kursus-kursus untuk menangani binatang-binatang berbisa ini.
2. Menyediakan peralatan-peralatan yang sesuai untuk menangkap atau membunuh binatang-binatang berbisa ini.
3. Menyediakan kelengkapan perlindungan diri peribadi (PPE) untuk anggota-anggota yang ditugaskan menangani binatang-binatang berbisa ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/




Monday, March 23, 2009

Fighting Dengue: Mosquito trap

Fighting Dengue: Mosquito trap

It’s just a mix of water, brown sugar and yeast.

You need:

*A 2 liter plastic bottle.
*50 g of coarse sugar (like rock sugar etc., not the fine granulated stuff.)
*1 g yeast powder/ granules
*A thermometer
*A measuring cup

The steps

1. Cut a plastic bottle in half, keep both parts. Can be CocaCola/Pepsi. No matterlah!

2. Take the lower portion of the bottle. Dissolve naturally the brown sugar in hot water. Let it cool down to 40 degC. You don't have to mix - it will react gradually with the sugar to produce CO2, the magic mozzie attractant.

3. Add the yeast. Carbon dioxide will form (This will attract the mosquitos). Fit the top part of the bottle snugly into the bottom part. Make it a tight fit so that the CO2 that's produced will only be coming out of the hole in the middle.

4. Cover the bottle with a dark wrap and place the top portion upside down like a funnel. Place it in a corner in your house.

5. In two weeks you will be surprised by the number of mosquitos killed. Replace sugar water and yeast every two weeks.


This method was devised by Hsu Jia-chang's class at Yong-An elementary school, Taipei, Taiwan, with the help of their teacher, Hsu Jia-chang. The school website at here.

Click here dan here for original posting.

Click your mouse over the picture to enlarge the size.

Needlestic Crisis

Needlestic Crisis

Salah seorang pelajar saya, Msc. OSH Cohort 1 (tahun 2006/2007) yang juga seorang seorang Doktor Perubatan di Pusat Sains USM membuat kajian dan penyelidikan untuk disertasinya berkaitan dengan “needlestic crisis”.

Saya juga berminat untuk mendalami lebih lanjut krisis sebegini setelah mengetahui beberapa faktor berikut;

* Dilaporkan di Amerika Syarikat, dianggarkan setiap tahun 800,000 orang pekerja penjagaan kesihatan (health care) telah mengalami kemalangan tidak disengajakan yang membabitkan kecederaan penggunaan jarum pencucuk.

* Kecederaan diakibatkan jarum pencucuk ini memungkinkan mangsa terdedah kepada jangkitan HIV/AIDS, hepatitis B, hepatitis C dan pelbagai penyakit “bloodborne” yang lain.

* Terdapat lebih dari 20 jenis “bloodborne pathogens” yang boleh disebarkan melalui kecederaan diakibatkan jarum pencucuk.

Selain dari kecederaan akibat tidak kesengajaan, terdapat juga perilaku-perilaku jenayah awam seperti meletakkan jarum pencucuk ini di bangku penonton dalam panggung wayang, bangku penumpang dalam kenderaan awam, ruang baki syiling dalam kotak telefon awam berbayar, mesin pengagih minuman dan sebagainya.

Manakala seorang pegawai polis di Kuala Lumpur memberitahui saya, mereka yang menjalankan operasi pembasmian penagih-penagih dadah berisiko disuntik jarum pencucuk kerana penagih-penagih ini menggunakannya sebagai senjata.

Dalam pembacaan saya melalui internet, terdapat pelbagai jenis jarum pencucuk yang direka secara kejuruteraan untuk memastikan jarum-jarum pencucuk ini tidak boleh membahayakan kepada pengguna dan orang awam yang lain.

Langkah pengawalan kejuruteraan ini lebih baik jika dibandingkan kawalan pentadbiran secara prosedur, nasihat atau sebagainya. Pengamal-pengamal OSH sudah tentu lebih maklum langkah-langkah hirarki pengawalan risiko ini yang merupakan satu elemen dalam HIRARC (Hazard Identification, Risk Assessment dan Risk Control).

Seorang lagi pelajar saya dalam Cohort 4 (2008/2009) yang kebetulan bekerja di sebuah industrial peralatan perubatan ini di Pulau Pinang telah memberitahu saya satu berita yang penting. Syarikat berpengkalankan di Jerman itu telah mula mengeluarkan satu jenis model jarum pencucuk yang dilengkapi dengan satu “device” yang boleh mengunci hujung jarum pencucuk selepas ianya digunakan.

Saya tidak pasti sama ada “device” itu direka di Malaysia atau di Negara lain tetapi turut merasa bangga apabila melihatkan perkataan ‘Made in Malaysia’ pada pembalut jarum pencucuk ini.

Saya juga difahamkan beberapa buah hospital kerajaan di Malaysia telah mula menggunakan jarum pencucuk ini termasuk banyak hospital persendirian. Malangnya harganya jauh lebih mahal dari jarum pencucuk biasa. Mungkin jika kesemua pusat perubatan dan kesihatan ini diwajibkan menggunakan jarum pencucuk ini harganya boleh diturunkan dan membolehkan ramai pengguna mampu membelinya.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/



Klik pada gambar untuk saiz lebih besar

Safety Officer di Litar Cub Prix!

Ahmad Fuad Baharuddin, juara Pusingan Pertama ketika melepasi garisan pertama. Gambar kecil, Hafizh Syahrin Abdullah juara termuda dalam sejarah Cub Prix


Safety Officer di Litar Cub Prix!

Tamat sudah pusingan pertama Cub Prix di Alor Setar Kedah semalam. Selesai sudah satu tanggungjawab saya merekabentuk litar ini supaya selamat digunakan oleh pelumba-pelumba seawal usia 15 tahun hinggalah awal 40an.

Merekabentuk sebuah litar sementara yang selamat untuk digunakan berlumba di tengah-tengah pusat bandar jauh berbeza dengan merekabentuk sebuah litar di kawasan perindustrian ataupun di kawasan lapang seperti tempat letak kereta umpamanya. Di tengah pusat bandar pelbagai halangan yang perlu diambil kira. Bermula dari pembahagi jalan, penutup lubang (manhole), tiang lampu, pagar, penghadang dan sebagainya hnggalah permukaan jalan itu sendiri kadang-kala menjadi halangan utama.

Rekaan litar sementara ini juga perlu diterapkan dengan aspek-aspek keselamatan khususnya untuk pelumba itu sendiri dan amnya untuk pegawai perlumbaan yang bertugas di tengah litar serta penonton-penonton yang turut mengambil risiko menontonnya.

Di tahun ini selepas 14 tahun menganjurkan Cub Prix, pihak promoter melantik seorang “Track Safety Officer” untuk memastikan cirri-ciri keselamatan ini diambil kira dengan seriusnya. Sebelum ini, tanggungjawab lebih kepada perekabentuk litar dan juga pemeriksaan litar dari AAM, sebagai badan yang menyelia sukan bermotosikal di Malaysia.

Sebenarnya jawatan “Track Safety Officer” ini telah ditawarkan kepada saya semenjak tahun lepas. Memandangkan hampir hujung minggu saya terikat dengan kelas pengajaran, saya mengambil keputusan menolaknya dan hanya menumpukan perhatian kepada merekabentuk litar yang boleh dilakukan sebelum hari acara.

Selain dari itu pengalaman yang cetek dalam perlumbaan motosikal sebenar menyebabkan saya mencadangkan kepada pihak promoter untuk menawarkan jawatan ini kepada bekas pelumba atau lebih bagus kepada bekas juara. Pengalaman saya sebagai pelumba motosikal hanya suka-suka dan tidak pernah menghabiskan jumlah penuh lap dalam satu-satu perlumbaan itu. Di samping itu saya juga pernah melibatkan dalam perlumbaan rally dan 4x4 Offroad yang lebih kepada rasa ingin mencuba. Bagaimanapun saya serius dan bertanggunjawab dalam menganjurkan dan mengelolakan acara-acara motorsport selama lebih 20 tahun ini.

Bermula dari pusingan pertama Cub Prix di Alor Setar, pihak promoter mempertanggungjawab tugas “Track Safety Officer” ini kepada Abdul Halim Zahid yang juga bekas juara Cub Prix Novice.

Walaupun tidak secara formal, saya memerhatikan teknik-teknik HIRARC (Hazard Identification, Risk Assessment and Risk Control) turut diamalkan oleh Abdul Halim semasa menyiapkan litar sebelum perlumbaan bermula. Sebenarnya pengalaman beliau sebagai pelumba sehingga bergelar juara memudahkannya menjalankan tugas sebagai “Track Safety Officer”.

Selain dari keselamatan pelumba, pegawai perlumbaan dan penonton, saya dapati pihk promoter juga mula menitik-beratkkan soal-soal pekerja-pekerjanya terutama mereka yang terlibat dalam memasang dan membuka khemah-khemah, pagar dan segala peralatan lain. Mereka ini sekarang ini telah mula memakai kasut keselamatan dan topi keselamatan.

Dalam berpengalaman selama 14 tahun menganjurkan Cub Prix ini, pihak promoter seharusnya menitik-beratkan soal-soal keselamatan sebegini.

Sebenar soal-soal keselamatan ini dan juga persekitaran bukanlah perkara baru dalam sukan bermotor terutama acara-acara antarabangsa seperti F1, MotoGP dan sebagainya. Dalam manual ”Safety Plan” untuk acara-acara sebegini telah dispesikasikan dengan jelas.

lukmanw@uum.edu.my
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Klik di sini dan di sini untuk artikel berkaitan.

Wednesday, March 11, 2009

OSHE Bulletin Edition MARCH 2009


Sdra. Lukman,

SALAM and A VERY GOOD DAY!

Welcome to the OSHE Bulletin Edition MARCH 2009.

Please share the contents of this bulletin, forward it and put it up on the Safety & Health noticeboard for everybody to read and learn.

This BULLETIN has interesting must-read articles including:

1. OSHE Training activities in the current ECONOMIC situation.
2. NRG-NIOSH 2-Day Seminar in Penang, Malaysia - A Brief Review.
3. 'Ergonomics' is more than just a workplace safety element.
4. Understanding Sick Building Syndrome (SBS).
5. Step-by-step approach to identify SBS at YOUR office.
6. 12 health hazards in your office NOW!
7. Amazing news on OSHE!

Take care and Good luck in your undertakings! Hope to be able to contribute in the above areas.

TQ.

Prof. Shukor. MALAYSIA

Your true partner in OSHE