Saturday, December 26, 2009
Tindakan selepas kemalangan bas 10 maut
Tindakan selepas kemalangan bas 10 maut
Kata pegawai penyiasat polis, menurut keterangan saksi pemandu memandu dengan laju.
Menurut jurucakap syarikat bas, berdasarkan sistem penetapan dan pengesan kelajuan yang dipasang pada bas, bas hanya boleh mencapai kelajuan 97 km/j.
Seorang yang berkuasa (menteri?) telah memberi arahan (atau cadangan?) agar semua bas milik syarikat bas yang terbabit kemalangan ini diganti.
Menurut polis juga, bas baru berusia 3 bulan dan tiada rekod kesalahan lalulintas yang dicatat pada bas. Tidak pasti sama ada ada rekod kesalahan lalulintas pada pemandu yang terbabit.
Kejadian telah berlaku. Tindakan menahan pemandu bas untuk siasatan dan/atau untuk tindakan selanjutnya memang wajar.
Tetapi tindakan mengantung perkhidmatan semua bas milik syarikat bas yang terbabit agak keterlaluan. Tindakan ini tidak patut diambil berdasarkan;
1. Hampir kesemua bas milik syarikat bas yang terbabit dalam kemalangan ini masih baru.
2. Minggu ini adalah minggu paling sibuk untuk pengguna perkhidmatan bas pulang ke ibu kota atau kampung sebelum sekolah dibuka semula. Tentu ramai yang telah membeli tiket dari syarikat bas yang terbabit ini.
3. Bagaimana dengan nasib pemandu-pemandu lain di syarikat bas ini jika semua bas-bas di syarikat ini digantung perkhidmatannya.
Pihak berkuasa sepatutnya mengambil tindakan yang realiti dan logik.
lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/
Berita lanjut, sumber Bernama
10 maut bas terbabas di lebuh raya PLUS
26 Disember 2009
Sepuluh penumpang maut manakala dua lagi cedera dengan seorang daripadanya parah apabila bas dua tingkat Sani Express terbabas dan melanggar pembahagi jalan di KM272.8, Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) arah utara, kira-kira lapan kilometer selepas Plaza Tol Ipoh Selatan, awal pagi ini.
Ketua Polis Trafik Negeri Supt Wan Abdullah Ishak berkata mereka yang terbunuh dalam kejadian pukul 1 pagi itu ialah:
1. Shaharin Mohd Nor, 61, dari Taman Setia, Klang, Selangor;
2. Supiah Adam, 46, dari Taman Setia, Klang, Selangor;
3. Musa @ Ismail Abdullah, 64, dari Gurun, Kedah;
4. Mohd Shukri Mohd Ali, 22, dari Sungai Besar, Selangor;
5. Noor Jasmi Noordin, 25, dari Kangar, Perlis.
6. Mohd Bilal Osman, 22, dari Sungai Besar, Selangor;
7. Ng Kah Kit, 14, Ng Poh Ngoh, 23, dari Alor Setar, Kedah;
8. Ng Poh Ngoh, 23, dari Alor Setar;
9. Sharifah Raheel Al-Junid Syed Harun, 21, dari Sungai Petani, Kedah;
10. Identiti mangsa belum dikenalpasti - wanita dipercaya Melayu.
Wan Abdullah berkata penungpang yang cedera parah dikenali Md Razip Fadzir, seorang anggota tentera manakala penumpang yang cedera ringan ialah Siti Munira Hashim, 30, dari Langgar, Kedah.
Katanya kedua-dua penumpang yang cedera kini dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh manakala kesemua mangsa yang maut juga dibawa ke hospital yang sama untuk bedah siasat.
Wan Abdullah berkata semua yang terbunuh dan cedera merupakan penumpang yang duduk di tingkat bawah bas dua tingkat berkenaan manakala semua penumpang di bahagian atas serta kedua-dua pemandu bas tidak mengalami kecederaan.
Beliau berkata bas ekspres itu berlepas dari Klang, Selangor pada 9 malam tadi menuju ke Kangar dan membawa 48 penumpang.
"Di tempat kejadian, bas itu tiba-tiba terbabas lalu merempuh pembahagi jalan di sebelah kiri lebuh raya. Ia kemudiannya melantun serta merempuh pula pembahagi jalan di sebelah kanan lebuh raya sebelum berhenti," katanya.
Beliau berkata besi daripada pembahagi jalan yang menusuk masuk ke dalam bas selepas rempuhan yang pertama (rempuhan di sebelah kiri) menyebabkan kematian dan kecederaan penumpang berkenaan.
Wan Abdullah berkata pemandu yang memandu bas ketika kemalangan itu telah ditahan polis bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Difahamkan pemandu yang ditahan itu baru sahaja mengambil giliran memandu selepas bas itu berhenti di Hentian Sebelah, Simpang Pulai dekat sini sebelum kejadian.
Sementara itu, seorang daripada penumpang yang terselamat, Marziana Mahmud, 24, mendakwa pemandu bas tersebut kelihatan mengantuk sebelum kemalangan tersebut.
"Bas dipandu dalam keadaaan tidak stabil, terhoyong-hayang ke kiri...kanan sebelum kejadian," dakwa penjawat awam itu yang duduk di bahagian depan di tingkat atas bas berkenaan. - Bernama
No comments:
Post a Comment