Thursday, November 26, 2009

Ilmu yang ada hanyalah ibarat setitis air

Ilmu yang ada hanyalah ibarat setitis air

Saya tertarik dengan salah satu posting dari sdr. Aliasman, rakan SHO NRG dalam posting terbaru dalam blognya yang bertajuknya “How to become a good SHO”. Walaupun posting ini hanyalah diambil dari salah-satu email sesama rakan dalam mailing-list group SHO-NRG, banyak iktibar yang boleh diambil. Rujuk di sini untuk posting lengkap.

Termasuk Semester Oktober 2009 ini, saya telah mengendalikan tujuh batch pelajar ataupun lebih dikenali sebagai Cohort ke 7 semenjak sesi 2006/2007 untuk pelajar-pelajar Program Msc. OSH Management di UUM.

Saya sememangnya senada dengan email yang disebut di atas. Malah, setiap kali jika berpeluang di dalam kelas, pasti saya akan mengingatkan kesemua pelajar-pelajar supaya secara berkala sekurang-kurangnya setahun sekali menghadiri kursus-kursus selain dari berkaitan OSH seperti;

1. Kursus Peningkatan Diri (Self Development Course; Public Relationship, Effective Communication, Decission Making, etc.)
2. Kursus Kemahiran Bahasa Inggeris (Proper English Pronunciation, Proper report writing in English, etc.)
3. Kursus berkaitan Human Resource (leadership, psychology, counselling, etc.)
4. Kursus berkaitan IT (Graphic, Photoshop, etc.) sekurang-kurangnya mampu menghasilkan OSH poster, leaflet, blog, etc.
5. Kursus-kursus berkaitan kewangan (Handling full set of account, etc.) sekurang-kurangnya mampu menyediakan dan memahami kos, budjet dan kewangan tahunan OSH.
6. Kursus-kursus kerohanian (khususnya mereka yang beragama Islam seperti contoh peraturan Haji dan sebagainya)
7. Dan lain-lain lagi.


Malah saranan di atas saya tujukan khas juga kepada diri saya sendiri dan mewajibkan saya mematuhinya di setiap tahun.

Saya difahamkan ada di antara pengamal-pengamal OSH hanya menghadiri satu kursus sahaja setahun yang berkaitan OSH semata-mata untuk mendapatkan point CEP supaya membolehkan mereka membaharui Buku SHO masing-masing. Amat dukacita sekali jika perkara ini berlaku. Sememangnya ilmu dan pengetahuan itu masih banyak di luar sana. Ilmu dan pengetahuan yang ada hanya ibarat setitis air jika dibandingkan dengan lautan yang maha luas.

Berikut adalah siratan terawal saya mengenai hal yang sama dalam blog lama saya iaitu; http://thejourney.weblog.uum.edu.my/ bertarikh 30-Okt-2007.


Jadual hujung tahun yang padat
http://thejourney.weblog.uum.edu.my/ 30-Okt-2007

November dan Disember menjelang lagi. Setiap tahun apabila menjelangnya Ogos, November dan Disember, jadual harian saya menjadi sibuk dan sesibuknya. Kesibukan Ogos (hingga pertengahan September) sudah saya siratkan dalam blog sebelum ini yang berkaitan dengan sambutan kemerdekaan.

Kepadatan jadual di penghujung tahun ini juga menyebabkan beberapa acara luar negara seperti Asia GP di Zhuhai, China dan Bermotosikal Ke Myanmar tidak dapat saya ikuti kerana memikirkan saya baru sahaja enam bulan melapor diri di UUM. Begitu juga MotoGP di Sepang bulan lepas kerana jadual acara bertembung dengan kelas pertama saya untuk program Msc. OSH Management sesi ini di Perai.

Saya hanya menumpukan satu acara peringkat Asean (Yamaha Asean Cup 2007) yang akan berlangsung di Pulau Pinang pada 15 dan 16 December 2007 dan Pusingan Terakhir Kejohanan Petronas Sprinta AAM Malaysian Cub Prix Championship 2007 di Kangar pada 17 dan 18 November 2007. Acara ini agak sukar untuk dielakkan kerana saya sudah melibatkan diri semenjak 15 tahun yang lalu.

Terkilan juga tidak dapat bersama dalam acara Terengganu Starhill Tasik Kenyir, Terengganu yang berjaya menarik penyertaan sebanyak 120 kenderaan 4x4 termasuk negara jiran Thailand dan Indonesia. Saya telah dijemput oleh pihak penganjur untuk acara tahunan ini yang berlangsung pada minggu lepas atas kapasiti kebanyakan mereka dari barisan penganjur ini adalah mereka yang pernah mengambil bahagian dalam acara-acara 4x4 yang pernah saya anjurkan dari seawal 90an. Malah ada di antara mereka yang menganggap saya sebagai “guru” mereka dalam Pengurusan Acara 4x4.

Dalam masa itu beberapa organisasi, pertubuhan dan orang perseorangan mulai menghubungi saya. Pagi tadi sahaja saya dihubungi oleh Pengarah Jabatan Alam Sekitar Perak. Beliau meminta saya menganjurkan sekali lagi di tahun ini acara pengendalian kenderaan 4x4 untuk kakitangan jabatan beliau pada bulan Disember ini.

Minggu lepas, bekas Pengarah Kejuruteraan Majlis Perbandaran Taiping (Tuan Hj. Sharill) yang baru “sehari-dua” berpencen, menghubungi saya bertanyakan kelapangan saya untuk mencuba kenderaan 4x4 yang baru dibelinya di mana-mana laluan “off-road” yang berdekatan.

Pada masa yang sama beberapa jabatan kerajaan dan pihak berkuasa tempatan pula “merisik” sama ada saya berkelapangan untuk membantu mereka dalam beberapa acara motorsports, acara eco-challenge dan sebagainya.

Dalam kepadatan itu saya juga merancang untuk mengadakan satu program amal untuk sebuah rumah anak yatim Kristian di Kulim. Kemungkinan besar program ini akan dianjurkan bersama dengan pelajar kursus Kerja Sosial, PFSM, UUM dan WargaKilang, sebuah pertubuhan NGO pekerja-pekerja kilang di Utara Semenanjung.

Di samping itu juga, beberapa pengerak utama WargaKilang ini telah merancang dan menjemput saya untuk meneruskan program bulanan mereka iaitu kursus motivasi kepada rumah-rumah anak yatim dan sekolah-sekolah agama rakyat dengan keutamaan yang kurang mendapat bantuan dari pihak-pihak tertentu.

Jemputan untuk menjadi tenaga pengajar OSH juga sudah “bertimbun” diterima dan hanya beberapa sahaja yang telah saya sahkan penyertaannya. Salah satunya dari UUM sendiri dengan kursus khas untuk penyelia asrama-asrama UUM di Tasik Pedu pada 12 November 2007 ini.

Khidmat-runding melalui talian (sudah tentu melalui email) juga bertali-arus. Terbaru ialah dari kenalan baru, seorang Pengurus OSH meminta bantuan mendapatkan sumber untuk kursus OSH pemandu-pemandu Prime Mover di tempat kerja beliau. Secara kebetulan saya juga pernah menghadapi masalah logistik yang sama di Tasek Cement dan telah memperkenalkan beberapa langkah kawalan yang agak berjaya perlaksanaannya sebelum saya menamatkan perkhidmatan saya sebagai Pengurus OSH di sana. Insya-Allah, saya akan memberi bantuan sekadar yang mampu kepada beliau.

Rasa bersalah juga pada diri ini kerana belum menunaikan janji kepada beberapa orang pelajar saya untuk menghantar (meng-email) dokumen-dokumen tambahan OSH walaupun tidak berkaitan dengan subjek yang diajar kerana masalah kekangan saiz email yang terhad sedangkan semua dokumen-dokumen itu bersaiz besar kapasitinya.

Walaupun dokumen-dokumen OSH yang diminta oleh pelajar-pelajar saya itu tidak berkaitan dengan subjek yang saya telah atau sedang mengajar, saya tetap memberikannya atas dasar semua ilmu itu hak mutlak milik yang Maha Kuasa dan kita hanyalah sebagai penyampai di dunia ini.

Insya-Allah saya akan cuba menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja pelajar-pelajar saya malah mereka yang bukan pelajar saya juga yang menghubungi saya untuk mendapat khidmat nasihat atau tunjuk ajar berdasarkan pengalaman saya sebagai seorang pengamal OSH. Ada yang meminta nasihat sebelum melangkah ke organisasi baru. Ada juga menelefon saya kerana was-was sama ada bersedia atau tidak dengan tawaran yang baru diterima sebagai Pengurus OSH, sedangkan sebelum ini sekadar menjawat jawatan jurutera atau pegawai biasa.

Menyebut tentang kenaikan pangkat, saya teringatkan ucapan aluan oleh Timbalan Dekan FPSM, Prof. Madya Dr. Hj. Mohd Khan semasa Majlis Makan Malam Penamat Program MOSHM (1st Batch) UUM/NIOSH di NIOSH, Bandar Baru Bangi malam Sabtu lepas. Beliau dalam ucapannya mengucapkan tahniah kepada semua pelajar yang telah menamatkan program dan pada masa yang sama mengucapkan tahniah kepada mereka yang telah dinaikkan pangkat dan juga kepada mereka yang telah mendapat tawaran pekerjaan yang lebih baik walaupun belum mendapat ijazah master ini. Prof. Madya Dr. Hj. juga menyebut ”peningkatan” karier ini juga boleh dilihat dengan ramai di antara pelajar-pelajar ini yang sudah bertukar kepada kereta yang lebih besar dan mewah!

Saya juga merasa terharu dan amat bangga apabila ramai pelajar-pelajar saya ini yang menghubungi saya memaklumkan status jawatan dan pekerjaan baru mereka ini. Kebetulan ada di antara mereka ini mendapat pekerjaan baru melalui pengenalan (introduction) dari saya sendiri kepada organisasi pencarian kerja (head hunter). Seperti biasa, saya hanya ”memperkenalkan” dan bukannya ”mengesyorkan” (recommendation).

Begitu juga perasaan ”keharuan” dan ”kebanggaan” saya ini tambah memuncak apabila ada pelajar-pelajar yang menghubungi saya memaklumkan bahawa mereka berjaya menyelesaikan masalah-masalah OSH di tempat kerja dengan bantuan khidmat nasihat dan panduan yang telah diberi.

Rupa-rupanya inilah ”kenikmatan” yang diperolehi sebagai seorang pendidik. Jauh bezanya dengan kenikmatan materialistik yang saya terima semasa bekerja di industri terutama di penghujung tahun iaitu bonus tahunan dan kenaikan gaji tahunan. Bukan untuk membanggakan diri, rekod pencapaian saya sebagai seorang pengamal OSH amat cemerlang jika diukur dengan penilaian tahunan (appraisal assessment) serta penerimaan bonus tahunan dan kenaikan gaji tahunan, terutama di dua buah industri terakhir sebelum saya melangkah ke alam akademik sebagai pensyarah OSH.

Sudah ”tersimpang” pula saya dari tajuk siratan kali ini.

Dalam kepadatan jadual di hujung tahun ini, saya masih cuba mencuri-curi masa untuk mengikuti kursus-kursus peningkatan diri (self development). Seperti di tahun-tahun lepas, saya akan cuba mengikuti kursus-kursus sebegini dengan perbelanjaan sendiri dan biasanya di hujung tahun. Antara kursus-kursus pilihan ialah kursus-kursus peningkatan Bahasa Inggeris dan juga komputer (biasanya laman web dan grafik). Kursus lain yang menjadi pilihan ialah pembelanjaan kewangan dan kalau masa mengizinkan lagi teringin juga menjenguk-jenguk kursus ibadat haji/umrah kalau tidakpun kursus asas pertanian dan perternakan yang pasti berguna apabila pencen kelak.

Seperti biasa juga saya telahpun mendaftarkan anak saya untuk mengikuti kursus Bahasa Inggeris Cuti Sekolah di sebuah pusat pembelajaran bahasa di Ipoh dan pilihan beliau sendiri untuk mengikuti beberapa kursus perkhemahan dan motivasi. Sekiranya berkesempatan juga, kami sekeluarga (saya, isteri dan anak) akan cuba mengikuti kursus belajar berenang intensif di Kolam Renang UUM.

Agak malu untuk mengakui, itulah kebenarannya, kami sekeluarga tidak tahu berenang! Malah cadangan untuk mengikuti kelas renang ini telah timbul semenjak beberapa tahun lepas.

Bagaimana pula masa cuti saya dengan keluarga?

Setiap tahun dari mula perkahwinan saya 11 tahun lalu (sebenarnya masa bujang pun sama) menjelang cuti sekolah di penghujung tahun, isteri saya mesti mengeluh apabila diberitahu cuti tahunan di industri yang saya bekerja, telah habis peruntukannya malah biasanya berhutang pula dari peruntukan cuti tahun hadapan. Biasanya peruntukan cuti tahunan saya ini digunakan untuk karier saya sebagai pengajar sambilan OSH ataupun aktiviti-aktiviti motorsports saya.

Berbeza pula setelah menyertai UUM semenjak Jun lalu, cuti tahunan saya masih banyak berbaki lagi. Oleh kerana saya hanya mengajar di hujung minggu untuk sessi ini, saya berhak mendapat cuti gantian di setiap hari cuti hujung minggu yang dijadualkan untuk mengajar. Disebabkan itu sehingga hari ini saya sudahpun mempunyai hampir 20 hari untuk cuti gantian.

Saya hanya bercuti dua hari dan tidak memohon cuti tahunan tambahan untuk perayaan Aidilfitri baru-baru ini tetapi mulai 19 Oktober hingga 4 November ini saya masih bercuti gantian sekadar ”bermanja-manjaan” di rumah dan kebetulan anak saya sedang menduduki peperiksaan akhir persekolahannya. Tetapi di dalam ”percutian ganti” ini juga saya sempat melakukan beberapa kerja-kerja rutin dan luar seperti mengajar kelas Msc. MOSHM di Perai, penceramah jemputan OSH, menghadiri Majlis Makan Malam Penamat Program MOSHM (1st Batch) UUM/NIOSH dan lain-lain.

Bagaimanapun saya akan cuba juga mencari beberapa hari di cuti persekolahan ini untuk bersantai dengan keluarga saya ini. Dan saya berjanji (anak dan isteri saya sudah ”lali” dengan janji sebegini!) akan memastikan percutian kami kali ini betul-betul bersantai, tanpa komitmen sambilan untuk motorsports, kerja amal, pengajar OSH ataupun sebagai pelajar PhD. (Opsss..... saya sepatutnya bertemu dengan penyelia PhD saya, Dr. Kadir, pensyarah Persekitaran di UKM pada bulan Disember ini untuk membincangkan thesis PhD saya!)

Sekali lagi di tahun ini, November dan Disember menjelang tiba dengan jadual yang padat dan sepadatnya.

lukmanw@uum.edu.my

Wednesday, November 25, 2009

MAB Peruntuk RM79 Juta Setiap Tahun Bagi Kos Selenggara Airside

MAB Peruntuk RM79 Juta Setiap Tahun Bagi Kos Selenggara Airside

Itulah yang dilaporkan oleh Bernama pada 19 Julai 2005. Adakah keselamatan ini hanya meliputi keselamatan peralatan (kapalterbang dan lapanganterbang) tetapi tidak termasuk keselamatan pekerja, penumpang dan orang awam?

Artikel sepenuhnya;


SEPANG, 19 Julai (Bernama) -- Malaysia Airport Berhad (MAB) memperuntukkan hampir RM79 juta setiap tahun bagi kos menyelenggara peralatan dan kawasan lapangan terbang (airside) bagi memastikan Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) setanding dengan lapangan terbang utama dunia yang lain.

Pengerusinya Tan Sri Dr Aris Othman berkata, MAB sentiasa mengawalselia semua peralatan dan kawasan airside seperti apron (kawasan letak kapal terbang), landasan dan lampu landasan bagi memastikan ia berada pada tahap terbaik untuk mengekalkan kadar keselamatan serta mengurangkan kemalangan di kawasan berkenaan.

"Kecemerlangan sesebuah lapangan terbang bukan sahaja diukur dari jumlah penumpang dan kargo yang dikendalikan setiap tahun, tetapi aspek keselamatan di kawasan lapangan terbang juga dititik beratkan oleh syarikat penerbangan sebelum memulakan operasi di mana-mana lapangan terbang."

Katanya, reputasi sesebuah lapangan terbang akan terjejas dengan teruk sekiranya suatu kemalangan yang berlaku disabitkan dengan kepincangan dari aspek keselamatan yang disediakan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Kempen Keselamatan Bersama Operasi Airside yang turut disertai oleh Malaysia Airlines Klas, Airasia, Esso, Shell, Sinar Jernih dan beberapa syarikat swasta yang lain.

Untuk tujuan itu juga katanya, MAB turut memperuntukan sebanyak RM6 juta setiap tahun bagi tujuan menyediakan latihan khas kepada kakitangannya untuk menyelia kawasan lapangan terbang.

"Kita juga mensasarkan penurunan dalam jumlah kemalangan di kawasan lapangan terbang malah berazam untuk mencapai tahap kemalangan sifar," katanya.

Beliau berkata, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, sebanyak 14 kes kemalangan dicatatkan dan jumlah tersebut menurun jika dibandingkan 48 kes sepanjang tahun lepas.

Katanya, walaupun kemalangan yang berlaku itu hanya melibatkan insiden yang kecil seperti kenderaan menyelenggara melanggar pesawat, tetapi MAB memandang serius tentang perkara itu kerana setiap kemalangan akan melibatkan kos membaiki yang tinggi.

Dr Aris berkata, kempen yang diadakan hari ini bertujuan untuk menyemai dan memupuk rasa kesedaran di kalangan semua petugas di kawasan apron tentang aspek-aspek keselamatan yang perlu dipatuhi semasa menjalankan tuagas.

Selain itu, kempen tersebut juga diadakan dengan tujuan untuk menjadikan kawasan apron KLIA sebagai kawasan yang bebas daripada kerosakan objek asing (FODD) sekaligus dapat menjamin tahap keselamatan pesawat yang berada di kawasan itu.

Turut hadir di majlis itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif KL Airport Services Sdn Bhd, Sharifah Halimah Syed Ahmad, Pengurus Besar Kanan Operasi MAB, Mahat Samah serta Pengurus Besar KLIA Azmi Murad.

-- BERNAMA

Malaysia Airports Promotes '1Safety Culture' at KLIA


Malaysia Airports Promotes '1Safety Culture' at KLIA

Itulah tajuk artikel yang dimuatkan dalam laman web KLIA Malaysia Airport bertarikh 23-November-2009 iaitu sehari selepas kakitangan-kakitangan MAS KLIA di Ruang Berlepas Pintu 7 Penerbangan MH 1164 dari KLIA ke Pulau Pinang GAGAL MEMBERI RESPONS KECEMASAN kepada seorang wanita Eropah yang pengsan.

Ataupun mungkin "Kempen Keselamatan" mereka ini terlepas pandang terhadap perkara-perkara berkaitan tindakan awal kecemasan, pertolongan cemas dan sebagainya?

Artikel sepenuhnya;

SEPANG, November 23 - Malaysia Airports today launched the '1KLIA 1Safety Culture', a joint safety campaign with the objective to promote awareness of safe working area and further stimulate safety-conscious to all airside workers.

KLIA in collaboration with the agencies such as Department of Civil Aviation Malaysia (DCA), Malaysia Airlines System (MAS), KL Airport Services (KLAS), AirAsia, MASKargo, LSG Sky Chefs, Petronas, ExxonMobil, Shell, Sinar Jernih, Omniwise Sdn. Bhd., jointly organised this apron safety campaign to educate all the apron users on the importance of safety while they are carrying out their duties and responsibilities at the apron area.

This safety campaign is an annual programme for the ultra-modern airport since its opening in 1998. Among the activities during this month long campaign include Safety Talk by agencies, Safety Exhibitions, Safety Quiz, Airport Fire- Fighting course, Airside Safety Workshop and also Airside Vehicle Display.

During this campaign, the apron users are exposed on a proper handling and management of all the equipments used at the apron area so as to safeguard the safety of the aircraft, crew and other workers, hence minimizing the occurrences of accident.

En. Daud Hosnan, General Manager, Operations of Malaysia Airports, who launched the campaign this morning said: "KLIA achievement is not only measured from the number of passengers, aircraft and cargo handled every year but safety aspect in the operations of the airports are also very important and must be in compliance to the regulatory-bodies such as International Civil Aviation Organisation (ICAO) and Airports Council International (ACI)."

He added: The campaign is themed '1KLIA 1Safety Culture' as we would like to summon all agencies, especially those working at the apron area, to embrace one belief on the importance of working safely and keeping the workplace safe at all times. We would like to stress not only on physically safe-conscious way of doing work, but also to encourage staff to always think and put safety as top priority at all times, at work and even at home". This safety culture should be imbedded in our body and soul.

The ultra modern airport was one of the five international airports in Malaysia to receive the Safety Management System (SMS) certification from DCA recently to acknowledge the airport's conformance to all safety requirements and achieving continuous improvement in safety performance. These include the essential features of safety such as policy, strategy and planning and implementation as well as promotion, records, staff training and competency.

En. Daud Hosnan said: "The SMS certification is a testimony of our commitment to ensure the highest level of safety at our airports and to fully comply with the ICAO Safety Management System. This certification further creates the needs for us to keep the airport as a safe place to work and to maintain, sustain and further elevate the level of safety standards to the next level that we are committed to."

Although the campaign will only be a month long, Malaysia Airports hopes that the entire apron's workforce will continuously work safely, maintain a safe working environment and further reduce numbers of accidents at the apron.

The Occupational Safety & Health (OSHA) Act 1994, provides the legislative frame work to promote, stimulate and encourage high standards of safety and health at work. The long term goal of the act is to create a healthy and safe working culture among all the employees and employers and KLIA advocates this act strictly as a working culture. OSHA 94 is under Department of OSHA, Ministry of Human Resources Malaysia.

Monday, November 23, 2009

Kakitangan MAS – tidak bersedia atau tidak terlatih?


Gambar hiasan - Ruang Berlepas di KLIA

Kakitangan MAS – tidak bersedia atau tidak terlatih?

Kejadian seorang wanita Eropah yang pengsan di Ruang Berlepas Pintu B07 KLIA jam hampir 8.00 malam 22 November 2009 semalam (penerbangan MAS MH 1164 dari KLIA ke Pulau Pinang) mencetuskan persoalan sama ada kakitangan MAS yang bertugas di Ruang Berlepas ini sama ada tidak bersedia atau tidak terlatih untuk menangani kejadian sebegitu.

Kejadian berlaku beberapa minit sebelum laluan Pintu B07 itu dibuka pada jam 7.50 malam. Wanita Eropah tersebut dengan tiba-tiba jatuh dari tempat duduk di luar Ruang Berlepas betul-betul bersebelahan laluan masuk Pintu B07.

Wanita Eropah ini dengan pasangannya seorang Lelaki Eropah yang kurang upaya (spastik) baru sahaja tiba dari London dan dalam perjalanan seterusnya ke Pulau Pinang. Kedua-dua mereka dianggarkan berusia awal 40an. Kejadian tersebut berlaku hanya dalam jarak beberapa kaki sahaja di hadapan saya. Menyangkakan sudah tentu ada tindakan yang akan diambil oleh kakitangan MAS yang bertugas, saya hanya membiarkan kejadian tersebut dan hanya memandangnya dari kedudukan saya.

Saya mula mencurigai tindakan yang bakal diambil oleh lima orang kakitangan MAS ini memandangkan betapa kekoknya mereka cuba mengangkat mangsa ke dalam Ruang Berlepas dibaringkan dan hanya dibiarkan di atas barisan kerusi yang ada.

Dari pemerhatian saya tiada sebarang pengenalpastian awal yang dbuat oleh mana-mana kakitangan MAS untuk menentukan sama ada mangsa mempunyai masalah-masalah kesihatan seperti serangan sakit jantung atau tekanan darah tinggi ataupun penghidap diabetes yang mengalami hypoglycemia.

Mangsa hanya tidak sedarkan beberapa saat sahaja. Apabila beliau sedar, mangsa sedikit meronta-ronta (sebenarnya cuba merenggangkan kaki) dan hampir terjatuh dari baringannya. Pada ketika ini saya menyangkakan mangsa mungkin seorang yang mengidap epilepsy. Bagaimanapun mangsa tidak menunjukkan tanda-tanda kancing gigi dan gengaman jari.

Melihatkan tiada seorangpun dari lima kakitangan MAS ini memberi sebarang bentuk pertolongan cemas kepada mangsa ini, sebagai seorang yang terlatih dan biasa terlibat dalam beberapa kejadian kemalangan, saya membuat keputusan untuk membantu mangsa.

Saya cuba mendapatkan sebarang alas untuk kepala mangsa supaya kedudukan kepalanya lebih tinggi dari badannya dan oleh kerana mangsa menggigil (mungkin kesejukan), saya cuba mendapatkan apa-apa peralatan yang boleh digunakan untuk menyelimutkan mangsa. Malangnya kaunter Ruang Berlepas tersebut tiada sebarang peralatan yang boleh digunakan.

Pasangan mangsa cuba menerangkan sesuatu tetapi penuturannya menyukarkan saya dan seorang lagi orang awam bangsa Cina yang prihatin untuk memahaminya. Dari gerakan tangannya, akhirnya saya dapat mengagak dia menunjukkan bekalan ubat yang dibawa. Bagaimanapun ubat yang dibawa berupa hanya sebiji kapsul berwarna putih, sebiji kapsul berwarna putih/merah dan sebiji pil bujur berwarna keperangan. Ini menunjukkan ubat-ubatan ini lebih kepada persediaan untuk serangan penyakit tertentu dan bukannya ubat untuk pengambilan berkala.

Saya membantu pasangan mangsa (seorang OKU spastik) yang kesukaran untuk mengambil ubat-ubatan ini disebabkan jari dan tangannya yang kejang. Mujurlah juga dalam beg komputer yang saya bawa masih terdapat satu lagi botol air mineral hotel yang masih belum lagi digunakan. Di kaunter Ruang Berlepas dan sekitarnya tiada kemudahan air mineral atau air minuman kecuali dari ”dipenser machine” dan ”drinking water fountain machine”.

Saya menggunakan jaket pasangan mangsa untuk menyelimutkan mangsa. Mangsa yang pulih sudah memberi respon terhadap beberapa pertanyaan asas dari saya. Saya mengagak mangsa keletihan akibat berbelas jam dalam penerbangan dari London. Mangsa juga hanya mengambil ”light meal” di atas kapal terbang sekitar tiga jam sebelum kejadian berlaku.

Hampir 30 minit, doktor yang dipanggil masih belum menunjukkan rupanya. Mangsa mula mengigil semula. Kedua-dua tapak tangannya mula pucat. Saya mengosok kedua-dua tapak tangannya. Mangsa lagi masih mengigil. Saya meminta pasangannya menghimpit dan memeluk mangsa tetapi beliau hanya mampu menghimpit mangsa, beliau tidak mampu memeluk mangsa.

Saya mengambil keputusan untuk memeluk mangsa seketika sambil mengosok-gosok bahu dan belakangnya sehinggalah beliau mula merasa selesa dan tidak lagi mengigil kesejukan.

Doktor tiba hanya selepas 30 minit kejadian berlaku. Saya memaklumkan beberapa kronologi kejadian termasuklah dakwaan pasangan mangsa yang kepala terhantuk besi penghadang laluan.

Saya harap doktor muda (rasanya dari Hospital Pusrawi berdasarkan label yang tertera pada baju jururawat pengiring) itu mempunyai rasionalnya sendiri apabila membuat penganalisa mangsa HANYA berdasarkan maklumat saya sebab beliau langsung tidak menyentuh mangsa, tidak membuat pemeriksaan tekanan darah mangsa dan tidak memeriksa kadar denyutan nadi mangsa.

Bagaimanapun saya bersetuju dan membantu memujuk pasangan ini agar menangguhkan penerbangan mereka supaya pemeriksaan lanjut boleh dibuat di klinik.

Sepatutnya mangsa dipindahkan terus ke klinik tetapi kakitangan MAS (termasuk doktor!) masih mengambil masa berbincang sesama sendiri berkaitan dengan passport dan juga bagasi pasangan ini yang sudah dimuatkan dalam kapalterbang. Mangsa mula mengigil semula, saya terpaksa meminta doktor ini mencepatkan pemindahan mangsa ke klinik.

Dari kronologi kejadian yang berlaku, sebagai pintu masuk ke negara ini dan didakwa sebagai bertaraf antarabangsa, kakitangan MAS yang bertugas sepatutnya terlatih dan mempunyai pengetahuan asas untuk bertindakbalas memberi respon pertolongan cemas awal untuk kejadian-kejadian seumpama ini. Di samping itu setiap Ruang Berlepas ataupun di setiap suduT tertentu perlu adanya peralatan-peralatan asas yang boleh digunakan untuk kejadian-kejadian yang tidak diingini sebelum mendapat bantuan dari pegawai perubatan yang bertauliah.

Semasa kejadian berlaku, saya ternampak beberapa kakitangan MAS menyorong kerusi roda dan membantu penumpang-penumpang warga emas dan kurang upaya. Bagaimanapun saya pasti kakitangan-kakitangan MAS hanya tahu menyorong kerusi roda sahaja kerana kesemuanya mereka ini hanya memerhatikan sahaja kejadian ini berlaku tanpa menawarkan diri untuk membantu.

Bukan minta diharga, kejadian yang berlaku rasanya hanya dipandang kecil oleh kakitangan MAS yang berrtugas di Ruang Berlepas Pintu 7 KLIA tersebut. Tiada sebarang ucapan terima kasih yang saya terima. Mujurlah ucapan terima kasih dari ramai penumpang-penumpang yang lain ”menyejukkan” hati saya terutama dari seorang wanita Cina tua yang tidak dapat membayangkan jika mangsa itu adalah beliau sendiri dan jika tiada sesiapa yang boleh dan tahu memberi bantuan pertolongan cemas awal kepadanya.

Sebelum dipindahkan.mangsa dan pasangannya berkali-kali mengucapkan ucapan terima kasih mereka. Malah mangsa masih mengenggam erat kedua-dua tangan saya sewaktu membantunya duduk di atas kerusi roda. Manakala pasangan mangsa yang mengalami kesukaran untuk bertutur akibat kecacatan spastiknya cuba berkata sesuatu sehingga berhamburan air liurnya. Saya hanya cuma mampu tersenyum dan mengangguk kepala kepada mereka berdua.

Persoalan ini perlu dan mesti dijawab oleh pihak pengurusan MAS KLIA – adakah kakitangannya tidak bersedia atau tidak terlatih?

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Tuesday, November 10, 2009

Faedah lelap seketika kepada pekerja


Faedah lelap seketika kepada pekerja
Utusan Malaysia 27-Okt-2009

SESETENGAH daripada kita menganggap bahawa lelap atau tidur sebentar pada waktu siang adalah sifat orang yang malas. Tidak kurang juga yang berandaian bahawa rutin tidur sebegini mengganggu kesihatan.

Namun tidak ramai yang mengetahui bahawa tidur sebentar pada waktu siang merupakan suatu amalan harian yang telah dipraktikkan oleh masyarakat di negara-negara Barat mahupun umat Islam sejak dahulu.

Ia dianggap sebagai praktis berkesan untuk menyegarkan semula badan dan minda yang juga dipanggil sebagai power nap.

Menyedari pentingnya isu itu telah menyebabkan kerajaan Amerika Syarikat beberapa tahun lalu membangunkankan National Sleep Disorder Association sebagai agensi khas untuk mengkaji dan mempromosikan akan kesan positif tidur di waktu siang kepada semua pihak terutama para pekerja.

Sebagai golongan pekerja dalam pelbagai sektor, perkara ini perlu diambil perhatian walaupun budaya tidur sekejap di waktu siang ini belum begitu popular di negara kita.

Bayangkan daripada pagi hinggalah ke petang kita terlalu terfokus kepada tugasan dan kerja sehingga kita lupa untuk memberikan tubuh badan dan minda waktu rehat yang optimum dengan kaedah yang tepat.

Banyak kajian yang telah dilaksanakan oleh para sarjana dalam mengkaji akan kesan tidur sebentar di waktu siang. Mereka juga menghasilkan bahan-bahan ilmiah yang memberikan fakta tentang kebaikan tidur di waktu siang ini.

Contoh buku popular yang boleh diperoleh di pasaran adalah seperti The Art of Napping at Work karya Anthony dan Anthony, Sleep and Alertness: Chronobiological, Behavioural and Medical Aspects of Napping oleh Dinges dan Broughton dan sebagainya.

Para sarjana ini cuba menghimpunkan bukti-bukti secara saintifik tentang kebaikan tidur sebentar di waktu siang terutamanya bagi para pekerja dalam mengekalkan produktiviti kerja seharian yang mantap.

Telah dibuktikan secara saintifik bahawa waktu tengah hari merupakan masa yang paling sesuai untuk tidur seketika.

Sistem pekerjaan yang kebiasaannya memperuntukkan waktu rehat pada waktu tengah hari perlu dimanfaatkan sebaiknya untuk tidur sejenak selain daripada makan tengah hari, berbual-bual kosong dengan rakan-rakan, melayari Internet dan sebagainya.

Pada masa inilah sistem badan manusia bersedia untuk memanfaatkan fasa berehat setelah berjam-jam keletihan akibat dipengaruhi oleh faktor suhu persekitaran serta pendedahan dan penggunaan tenaga fizikal dan mental ketika bekerja.

Keletihan bekerja memuncak pada waktu tengah hari yang mana ia boleh mendorong seseorang pekerja mempunyai perasaan tidak tenteram, tidak fokus, mengantuk dan mudah marah.

Fasa tengah hari ini dipanggil oleh para sarjana sebagai fasa kelesuan pada pertengahan hari. Tempoh untuk tidur pula dikatakan mencukupi dalam lingkungan 30 hingga 40 minit.

Ini adalah kerana waktu tidur yang berlebihan pula akan menyebabkan gangguan kepada tubuh badan yang akan menjadi lesu dan malas untuk bekerja semula.

Daripada segi fizikal, tidur sekejap pada waktu siang secara berkala membantu dalam menyegarkan otak yang memerlukan oksigen yang cukup untuk berfungsi, memperbetulkan semula fungsi jantung dan kapilari darah dalam pengaliran darah dan oksigen, memperbaiki sel-sel badan dan mengendurkan otot-otot yang digunakan secara aktif semasa bekerja sejak pagi.

Daripada aspek kesihatan mental dan psikologi pula, minda dan perasaan akan menjadi lebih tenang daripada stres sebaik bangun daripada tidur dan bersedia untuk melaksanakan kerja dengan lebih produktif, berkesan dan efisien menganjur ke petang hari.

Daripada perspektif Islam, tidur di waktu siang turut diiktiraf sebagai salah satu amalan yang baik.

Imam al-Ghazali pernah menyatakan bahawa 'hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur sekejap pada siang hari kerana ia membantu ibadah pada malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari'.

Tidur sekejap di waktu siang bertujuan untuk menyegarkan semula bukan sahaja jasmani, malah rohani seseorang untuk beramal ibadah dan melaksanakan rutin hariannya.

Atas kesedaran tentang implikasi positif daripada tidur sekejap di waktu siang ini, banyak organisasi di Barat yang menggalakkan para pekerja untuk mengamalkannya.

Sehingga ke satu tahap, dikatakan terdapat majikan yang menyediakan ruang yang khas untuk tidur sementara (yang lengkap dengan kerusi malas, kusyen, tuala muka dan haruman) bagi para pekerjanya selain daripada pantri atau kantin untuk makan.

Majikan atau pengurusan organisasi diharapkan faham akan keperluan rehat para pekerja. Cuba elakkan untuk mengadakan mesyuarat atau memberi sebarang tugas kepada pekerja sehingga mengganggu waktu rehat tengah hari mereka.

Begitu juga dalam kalangan pekerja yang perlu mengikis pandangan serong apabila terjumpa rakan-rakan yang tidur di pejabat dan tidak memberikan banyak masa untuk makan atau bersosial pada waktu rehat.

Begitu juga dengan para pelanggan di kaunter-kaunter perkhidmatan yang perlu faham dan tidak bersungut apabila sesetengah kaunter ditutup untuk memberi ruang rehat seadilnya kepada semua pekerja.

Mungkin amalan tidur sekejap sebegini belum kelihatan praktikal dan janggal dalam kalangan warga pekerja di negara kita. Pun begitu, pokok pangkalnya sebagai orang yang bekerja kita boleh cuba untuk mengadaptasi amalan tidur sekejap ini yang telah terbukti keberkesanannya dalam mengekalkan kecergasan dan kecerdasan diri.

Sebagai pekerja, jika fizikal, mental dan emosi kita dapat direhatkan sebentar pasti kita dapat mengekalkan prestasi kerja yang baik sehingga ke minit terakhir kita bekerja sehari-harian.

Tuesday, November 3, 2009

Utamakan keselamatan jalani aktiviti lasak

KEJADIAN jambatan runtuh di Kuala Dipang mengorbankan tiga pelajar ketika mengikuti perkhemahan 1Malaysia.

Utamakan keselamatan jalani aktiviti lasak
Berita Harian, 2-Nov-2009

Penganjur disyor lantik pakar perunding, pilih kawasan selamat untuk perkhemahan

ADA persoalan yang belum terjawab mengenai punca jambatan gantung runtuh di kawasan perkhemahan 1Malaysia Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta, yang menyebabkan tiga murid terkorban selepas terjatuh dan hanyut ke dalam Sungai Kampar ketika menyeberangi jambatan itu untuk makan malam di SK Kuala Dipang, Isnin lalu.

Jawatankuasa siasatan dipengerusikan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, akan mengemukakan laporan lengkap dalam tempoh dua minggu lagi dengan tumpuan kepada punca kejadian dan tindakan selanjutnya.

Kita berharap hasil siasatan itu nanti didedahkan kepada orang ramai dan siapa yang bertanggungjawab, perlu dibawa ke muka pengadilan. Namun, seperti kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, semua kegiatan perkhemahan pelajar diteruskan tetapi dengan penekanan serius terhadap aspek keselamatan untuk memastikan sifar kes kemalangan jiwa, mengambil iktibar tragedi di Kuala Dipang, Kampar itu.

Pada masa sama, Timbalan Perdana Menteri tidak mahu kejadian itu menyebabkan ibu bapa melarang anak menyertai kegiatan kokurikulum kerana boleh merugikan pelajar berikutan aktiviti berkenaan banyak faedah, malah antara komponen penting dalam sistem pendidikan serta pembinaan sahsiah.

Berikutan kejadian itu, banyak pihak yang marah termasuk ibu bapa tidak berpuas hati dengan pembinaan jambatan berkenaan yang didakwa sambil lewa dan dibuat secara tergesa-gesa dengan penanaman cerucuk tidak dilakukan dengan sempurna dan hanya disimen sebagai penahan.

Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak pula dikatakan tidak dimaklumkan oleh kontraktor mengenai pembinaan jambatan gantung yang runtuh. Selain itu, Tok Batin Pos Dipang, Bah Sermu Bah Udin, pula menyifatkan pembinaan tapak kem 1Malaysia didirikan di lokasi yang 'keras' kerana ada kubur lama yang penuh misteri dalam belukar di kawasan berhampiran perkhemahan.

Namun, Pengurus Operasi Hikers Climber Advebture Team Sdn Bhd, Ahmad Nazri Ismail yang mengendalikan pelbagai aktiviti lasak, mengakui keselamatan dan persekitaran adalah aspek yang penting.

Katanya, pelatih yang memandu program berkenaan juga adalah di kalangan mereka yang terlatih dalam bidang itu dan sentiasa bersiap sedia menangani sebarang kemungkinan buruk sepanjang ia berlangsung.

"Apa yang dilihat dalam aktiviti perkhemahan itu, aspek keselamatan begitu longgar dan mengambil mudah dalam banyak perkara. Malah, mereka juga membenarkan ramai murid melintasi jambatan gantung. Logiknya untuk sesebuah jambatan gantung ia selamat untuk dilalui antara tiga hingga lima orang. Bayangkan jambatan gantung di Taman Negara, Pahang hanya membenarkan antara satu hingga dua orang saja menyeberanginya.

"Inikan pula bagi jambatan gantung di kem perkhemahan 1Malaysia itu dilintasi sejumlah pelajar yang ramai. Kita difahamkan lebih 30 orang berada di atas jambatan itu dan dilaporkan melompat-lompat pula. Keadaan itu sudah pasti akan menjejaskan kekukuhan jambatan. Saya fikir kontraktor berkenaan juga tidak menjangka jambatan itu dinaiki sejumlah orang yang ramai," katanya.

Beliau menegaskan, dalam sesuatu aktiviti perkhemahan atau lasak perlu tahu mengenai aspek 'People, Equipment and Environment' (PEE), di samping pemilihan lokasi yang selamat.

Mengulas kejadian di Kampar itu, beliau mencadangkan pihak penganjur melantik pakar perunding untuk turut bersama dalam program berkenaan bagi memastikan ia berjalan lancar terutama membabitkan jumlah peserta yang ramai.

"Saya cuma berharap supaya kejadian itu menjadi pengajaran kepada aktiviti perkhemahan 1Malaysia yang lain supaya lebih bersistematik mengikut kaedah yang betul. Program itu bertujuan baik sejajar dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke arah integrasi dan perpaduan kaum," katanya.

Kita berharap pihak yang menganjurkan aktiviti lasak seumpama itu melihat secara menyeluruh mengenai pelbagai aspek sebelum sesuatu program dilaksanakan untuk memastikan ia dijalankan dengan sempurna tanpa menimbulkan sebarang tragedi dan kontroversi.

Pada dasarnya, matlamat perkhemahan 1Malaysia dianjurkan itu berniat murni dengan mengumpulkan murid pelbagai kaum Melayu, Cina dan India menjalankan program untuk memupuk perpaduan kaum.

Adakah perundangan keselamatan berkaitan jambatan gantung runtuh ini?


Adakah perundangan keselamatan berkaitan jambatan gantung runtuh ini?

Awal pagi 27 Oktober 2009 lalu, saya dihubungi oleh sebuah akhbar arus perdana meminta komentar mengenai kejadian jambatan gantung yang runtuh di Kuala Dipang.

Memandangkan sebelumnya tidak banyak info yang saya dapat dari media elektronik (tv, radio dan internet) saya mengambil keputusan akan hanya memberi komentar selepas mengetahui kejadian sebenar yang berlaku.

Telahan awal saya ternyata meleset. Bukan punca “wear and tear” jambatan itu runtuh! Ianya hanya baru dibina dalam temph dua minggu.

Antara soalan yang ditanya oleh wakil akhbar arus perdana yang menelefon saya tersebut adakah ujudnya mana-mana perundangan berkaitan keselamatan yang membabitkan penggunaan jambatan gantung ini.




Secara amnya jika kita merujuk kepada Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, 1994 (OSHA 94), aktiviti-aktiviti dikategorikan dalam Perkhidmatan Awam (Senarai ke 10 tersenarai dalam Jadual Pertama) iaitu antara industri yang tertakluk di bawah akta OSHA 94 ini. (Aktiviti-aktiviti membabitkan persekolahan tertakluk di bawah kategori Perkhidmatan Awam.)

Secara khususnya pula perundangan yang terbabit ialah Panduan Pencegahan dari Terjatuh di Tempat Kerja, 2007 yang jelas menyatakan walaupun panduan ini diutamakan kepada tempat-tempat kerja seperti operasi pembinaan dan kerja-kerja kejuruteraan pembinaan ianya juga digunapakai untuk tempat-tempat yang berisiko untuk jatuh dari tempat tinggi dua meter atau lebih (6.5 kaki). Oleh itu penggunaan peralatan pencegahan dari terjatuh adalah dimestikan.

Jelasnya semasa kemalangan berlaku, pengguna-pengguna jambatan gantung tersebut tidak menggunakan apa-apa peralatan pencegahan dari terjatuh.

Mungkin ada yang sinis dengan panduan yang sedia ada ini. Mungkin yang beranggapan paras permukaan sungai hingga ke lantai jambatan gantung tersebut tidak sampai dua meter. Atau mungkin ada yang mempertingkaikan mengapa jambatan-jambatan gantung yang sedia tidak pernahpun menggunakan sebarang peralatan pencegahan dari terjatuh.



Katun di ruangan Telatah oleh Yon di Berita Minggu 1 November 2009 lalu memang mencuit hati saya. Begitu juga semasa melayari beberapa laman berkaitan “wall climbing” saya dapati tidak kira tinggi manapun dinding yang digunakan, pendaki-pendakinya dimestikan memakai peralatan pencegahan dari terjatuh ini.

Saya tidak berpengalaman dan tidak mengetahui banyak perkara teknikal mengenai jambatan gantung ini. Tetapi pengelibatan luas saya dalam dalam pengendalian kenderaan 4x4 mengambil-kira hanya sebuah kenderaan sahaja yang dibenarkan melalui pada satu masa di mana-mana jambatan yang baru dibuat secara ala-kadar dan yang dikuatiri tidak selamat.

Persoalannya di sini mengapa begitu ramai sekali pelajar-pelajar awal belasan tahun ini dibenarkan melalui sekali gus jambatan gantung tersebut. Saya difahamkan oleh ramai guru-guru yang pernah bertugas di Sabah dan Sarawak yang arif dengan penggunaan jambatan gantung di pendalaman tempat mereka bekerja. Menurut mereka hanya tidak lebih dari lima orang yang dibenarkan melalui sekali gus jambatan gantung ini dan dalam keadaan berjarak dua meter antara satu sama lain.

Mengapa kaedah ini tidak dipraktikkan di Kuala Dipang tersebut.?

Malah sekeping gambar di bawah yang didakwa eksklusif diambil seminggu sebelum kejadian menunjukkan ramai pelajar-pelajar yang berdiri (keadaan statik!) beramai-ramai di atas jambatan gantung ini. Secara logiknya berat pelajar-pelajar ini yang berdiri statik jauh berbeza dengan berat pelajar-pelajar yang hanya melalui jambatan gantung ini.

Banyak iktibar yang boleh dipelajari dari kejadian jambatan gantung runtuh ini. Dalam kehidupan ini sering saya ingatkan kepada pelajar-pelajar saya, bahawa manusia sememangnya belajar dari kesalahan atau kesilapan yang telah berlaku. Tetapi dalam konteks keselamatan (khususnya kemalangan!), untuk belajar dari kesalahan atau kesilapan sendiri adalah sudah terlambat!

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com



Artikel dari Kosmo Ahad, 1-November-2009

HUJAN renyai yang mula membasahi Pusat Kokurikulum Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang, Kampar, Perak pada petang 26 Oktober itu mendinginkan suasana.
Deruan aliran deras Sungai Kampar, pemisah antara premis sekolah dengan tapak perkhemahan turut mendamaikan.

Di tapak perkhemahan, keterujaan jelas terpancar pada wajah 294 peserta Perkhemahan 1Malysia yang baru sahaja mendaftarkan diri.

Bagi kebanyakan mereka, peluang menyertai program anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan itu merupakan sesuatu yang amat dinanti-nantikan lebih-lebih lagi ia melibatkan kehadiran peserta daripada 64 buah sekolah rendah di seluruh kawasan seliaan PPD berkenaan.

Selesai solat Isyak, para peserta yang terdiri daripada murid tahun empat hingga enam itu dibenarkan membuat aktiviti bebas.

Kira-kira pukul 10 malam, peserta dikehendaki ke dewan makan yang terletak di kawasan sekolah untuk menikmati hidangan lewat malam.
Satu-satunya akses dari tapak perkhemahan tersebut ke kawasan sekolah ialah jambatan gantung sepanjang 35 meter.

Bunyi pokok tumbang

Mereka mula menyeberangi Sungai Kampar yang semakin deras arus di bawahnya, namun masih ramai yang berbaris menunggu giliran di tepi jambatan. Salah seorang daripada mereka ialah Mohd. Amir Hamzah Mohd Amzar, murid tahun enam Sekolah Kebangsaan Bukit Pekan, Gopeng.

“Mujur saya baru melangkah ke atas jambatan untuk menyeberang, jika tidak saya sendiri tidak tahu apa yang akan berlaku.”

Itu yang diceritakan Mohd. Amir Hamzah, peserta program berkenaan yang terselamat dalam tragedi jambatan gantung runtuh yang hampir menghanyutkan lebih 30 murid yang sedang meniti di atasnya.

“Sebetulnya, saya berada di tengah-tengah jambatan tetapi apabila ada cikgu (penyelaras program) meminta sesiapa yang tidak membawa pinggan supaya mengambilnya di tapak khemah, saya berpatah balik.

“Pada waktu itulah, satu bunyi yang sangat kuat kedengaran di tiang jambatan sebelah sekolah. Bunyinya sangat kuat seperti pokok tumbang,” katanya.
Pastinya, bukan sahaja deruman tiang jambatan gantung yang runtuh itu masih terngiang di benaknya malah kelibat rakan-rakan lain yang terjatuh ke dasar sungai.

“Jambatan sebelum itu bergoyang kerana ada (murid) yang melompat dan bermain di atasnya. Selepas runtuh, keadaan menjadi kelam-kabut dan saya sendiri sempat berpaut pada kabel.

“Ramai yang menjerit meminta tolong sebelum ada pak cik katering, pengawal keselamatan dan cikgu terjun menyelamatkan kami,” katanya.

Ditemui sehari selepas kejadian, Mohd. Amir Hamzah mengakui beliau masih tidak dapat melupakan lambaian beberapa rakan yang dihanyutkan arus deras Sungai Kampar.

Peristiwa malang itu telah meragut tiga nyawa rakan Mohd. Amir Hamzah yang menyertai program berkenaan.

Mereka ialah N. Dina Deve, 12, M. Darapharshini, 11, dan V. Divyahshree, 12. Diva Deve dan Darapharshini merupakan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT) Mambang Di Awan manakala Divyahshree adalah murid tahun enam di SKJT Gopeng.

Mayat Dina Deve dijumpai tersangkut di tepi sungai berhampiran Kampung Pasir, kira-kira dua kilometer dari lokasi kejadian 8.40 pagi, Selasa lalu.

Kubur lama
D
arapharshini pula ditemui terapung oleh anggota Rela berhampiran Jambatan Mat Selangor, Tanjung Tualang pada pukul 11.30 malam sehari selepas itu iaitu kira-kira 16 kilometer dari tempat dia hanyut.

Mayat Divyahshree pula ditemui anggota tentera dari Kem 2 Briged, Ipoh berhampiran Tronoh Mine, Sungai Kinta, 25 kilometer dari lokasi kejadian pada pukul 10.20 pagi Khamis lalu.

Insiden tersebut sememangnya memeranjatkan semua pihak lebih-lebih lagi ketua kampung kawasan berkenaan, Tajuddin Sulaiman.

Tajuddin, 59, memberitahu, sebelum ini tidak pernah berlaku insiden sebegitu rupa apatah lagi meragut nyawa kanak-kanak.

Menurut Ketua Kampung Changkat Jering, Kuala Dipang itu, Sungai Kampar itu, sepanjang pengetahuannya jambatan itu tidak pernah ‘memakan’ sesiapa termasuk penduduk sekitar.

“Dalam keadaan biasa, Sungai Kampar tidaklah begitu dalam namun jika berlaku hujan di sebelah hulu, ia meningkat sekali ganda sehingga paras dua meter.

“Tetapi alirannya masih bergerak laju dan tidak hairanlah jika Sungai Kampar menjadi pilihan penggemar aktiviti lasak sukan air,” katanya ketika ditemui kelmarin.
Beliau turut menyangkal dakwaan beberapa pihak kononnya kejadian tersebut mempunyai kaitan dengan unsur mistik.

“Kalau orang kata Sungai Kampar ‘keras’, saya akui ia keras tetapi kerasnya itu adalah keras batu pada di sungai.

“Sebagai penduduk tempatan dan orang lama di kawasan ini, saya yakin insiden jambatan gantung runtuh yang berlaku Isnin lalu itu disebabkan struktur tiang jambatan yang tidak kukuh, bukannya diganggu makhluk halus dan sebagainya,” katanya.

Meskipun mengakui terdapat satu tapak perkuburan lama kira-kira 500 meter dari tapak perkhemahan tersebut, Tajuddin tetap berpendirian ia tidak berkaitan sama sekali.

Apa yang pasti, bagi pasukan mencari dan menyelamat, penemuan ketiga-tiga murid terbabit dalam tempoh kurang 60 jam selepas dilaporkan hilang merupakan satu kejayaan bagi semua agensi dan pihak terlibat.