Wednesday, July 29, 2009

Kita berusaha dan diikuti dengan doa


Malam Ahad gempar di Changlung. 20 ribu pelajar bertempiran!


Malam Ahad gempar di Changlung. 20 ribu pelajar bertempiran!

Semenjak saya mula mengenali MKN Arahan 20 awal 2000, saya merasai kebimbangan setiap kali festival yang menghimpunkan ramai orang akan diadakan. Contohnya berita tragedi Jeti Feri Pengkalan Sultan Abdul Halim (gambar-gambar di atas) di Butterworth seolah-olah baru dibaca dalam akhbar. Secara kebetulan pula, saya sering terlibat dalam penganjuran acara atau aktiviti yang kadangkala melibatkan perhimpunan puluhan ribu orang.

Sabtu lepas apabila “berkongsi-sesak” hotel di Seberang Prai dengan rakyat Malaysia yang akan menyambut perayaan St. Anne di Bukit Mertajam mengingatkan saya kembali kepada tragedi jeti ini. Saya juga difahamkan pada hari yang sama hotel-hotel sejauh Taiping dan Ipoh juga telah penuh ditempah oleh penyambut-penyambut St. Anne ini terutama dari Singapura!

Kepada yang mereka tidak tahu atau ingat-ingat lupa mengenai tragedi jeti ini, ingin saya ingatkan bahawa bencana ini berlaku semasa perayaan St. Anne disambut pada tahun 1988 iaitu tarikh 31 Julai 1988 (setiap tahun di akhir hujung minggu pada bulan Julai)

Walaupun pihak pengurusan jeti ketika itu sedia maklum akan limpahan pengunjung ini yang akan mengujung ke Georgetown setelah selesai acara sambutan St. Anne, tidak banyak langkah-langkah keselamatan yang diambil oleh mereka.

Dalam proses HIRARC, skop kerja dibahagikan kepada tiga iaitu Normal, Abnormal dan Emergency. Sekiranya berlaku perubahan (any changes) dalam skop kerja Normal, biasanya hazad dan risiko skop kerja tersebut akan bertukar ke skop kerja Abnormal. Sekiranya pengkhususan HIRARC (pada skop kerja Normal) tidak ditukar (disesuaikan) selari ke skop kerja Abnormal, kemungkinan besar bencana (disaster) akan berlaku. Inilah yang berlaku kepada tarikh 31 Julai 1988 itu yang mengakibatkan 32 kematian dan 1,,674 orang tercedera.

Berbalik kepada tajuk posting kali ini.

Sekitar 5 petang Ahad keesokan harinya saya mula dihujani panggilan telefon oleh pelajar-pelajar dan juga ibubapa pelajar undergraduate UUM yang kebetulan mengenali saya bertanyakan tentang perkhabaran kampus UUM akan ditutup seminggu untuk membendung penyebaran epirdemik H1N1. Saya tidak terus memberi jawapan kepada pemanggil pertama dan menghubungi pejabat serta memeriksa email. Staf pejabat yang dihubungi (beliaupun sudah keluar pejabat ketika itu) tidak dapat memberi pengesahan kerana tiada makluman sah (email) dari pengurusan. Rupanya email hanya dikeluarkan selepas waktu sekitar jam 5.30 petang.

Pukul 6 petang, handphone saya seolah-olah kaunter pasaran saham! Deringan tidak putus-putus bertanyakan satu lagi perkhabaran mengatakan kalau kampus tidak dikosongkan sebelum jam 8 malam, penghuni-penghuninya akan dikurantinkan selama seminggu. Saya yakin ini hanyalah khabar angin tetapi saya menelefon berapa sumber untuk menentusahkannya juga. Ternyata ini adalah semata-mata khabar angin!

Bagaimanapun pelajar-pelajar menganggapkan ianya perkhabaran sebenar. Maka terjadilah suasana yang kelam-kabut di dalam kampus dan sekitar Changlung. Bayangkan hampir 20 ribu pelajar yang bergegas keluar serentak dari kampus. Pekan Changlung menjadi riuh-rendah dan hiruk-pikuk. Mujurlah setakat ini saya tidak lagi mendengar apa-apa berita buruk kemalangan dan seumpamanya akibat perkhabaran angin tersebut.

Seperti biasa ada yang menangguk di air keruh! Ada yang mengambil kesempatan di atas kejadian ini. Teksi-teksi sapu dan kereta-kereta persendirian lain umpamanya menawarkan perkhidmatan ”cekik darah” membawa pelajar-pelajar dari Sintok ke Changlung malah ada yang sanggup menghantar hingga ke Alor Setar!

Apa yang sebenarnya yang harus dilakukan oleh pihak berkuasa atau yang bertanggungjawab untuk menangani perkhabaran angin sebegini?

Dalam dunia berteknologi tinggi dan komunikasi tanpa sempadan ini, khabar-khabar angin sebegini lebih pantas disebarkan melalui teknologi handphone, sms dan email jika dibandingkan dari mulut-ke-mulut.

Untuk menanganinya juga, teknologi yang sama boleh digunakan. Berikut adalah beberapa cadangan penyelesaian;

1. Email awal mengenai sesuatu pengumuman mitigasi perlu lengkap dengan nombor telefon dan handphone kecemasan 24 jam yang boleh dihubungi untuk mendapatkan makluman lanjut ataupun sebarang pengesahan lanjut;

2. Email atau sebaran menggunakan media lain perlu lengkap dengan langkah-langkah mitigasi ini. Umpamanya, perlu juga dimaklumkan pengangkutan (dan percuma jika perlu) akan disediakan jika ada langkah-langkah pemindahan dan sebagainya.

3. Sekiranya makluman hanya dapat dikeluarkan selepas waktu pejabat, pihak berkuasa atau pihak bertanggungjawab mestilah membuat pengumuman secara langsung dari asrama ke asrama dengan menggunakan perkhidmatan bergerak pihak sekuriti umpamanya;

4. Pihak berkuasa atau pihak bertanggungjawab perlu bersedia lebih awal dengan senarai pengedaran nombor-nombor handphone (distribution lists) pemimpin pihak hadapan (front line leader) seperti dekan, pensyarah, pentadbir, sekuriti, pengetua dan felo asrama, pemimpin pelajar. Mereka ini perlu dimaklumkan segera melalui sms sebarang makluman terkini;

5. Pemimpin pihak hadapan (front line leader) ini pula bertanggungjawab memaklumkan kepada mereka yang disekelilingnya atau di bawah tanggungjawabnya;

6. Ada pelajar yang memaklumkan saya mereka mendapat perkhabaran dari pihak sekuriti sendiri. Pihak berkuasa atau pihak bertanggungjawab mestilah memastikan anggota mereka menentusahkan sebarang makluman sebelum disebarkan. Jika ragu-ragu, perlu ditentusahkan dahulu!

7. Pelajar-pelajar malah semua kakitangan perlu dimaklumkan lebih awal mengenai sebarang perkhabaran perlu ditentusahkan sebelum dipercayai. Sila dan sentiasa rujuk kepada pihak berkuasa atau pihak bertanggungjawab;

8. Pelajar-pelajar dan kakitangan juga dilarang menyebarkan (forward) sebarang perkhabaran melalui dan handphone, sms atau email sekiranya tidak dapat ditentusahkan kesahihannya dahulu. Seorang pengamal undang-undang pernah memaklumkan kepada saya, jika anda menerima sebarang berita melalui handphone, sms atau email, anda membaca dan tidak pasti sama ada ianya benar atau palsu, tidaklah menjadi kesalahan jika anda hanya membacanya. Berbeza sebaliknya jika anda mengedarkan (forward) berita tersebut, ianya akan menjadi kesalahan jika berita tersebut adalah palsu ataupun berita tersebut boleh menyebabkan sebarang kejadian yang tidak diingini (walaupun ianya berita benar). Sekiranya anda menyimpan berita tersebut (dalam inbox sms atau email), ianya bergantung kepada polisi organisasi yang anda bekerja. Sebagai contoh kebanyakan organisasi tidak mengekatogerikan penerima dan pembaca (pelihat) email porno sebagai suatu kesalahan tetapi menyimpannya (download) atau mengedarkan adalah suatu kesalahan besar. Apa yang disyorkan ialah membuangnya (delete).


Apa yang pasti pihak berkuasa atau pihak bertanggungjawab mestilah mengambil tindakan-tindakan seperti yang disyorkan (dan lain-lain yang perlu) dengan seberapa segera sebelum terlambat.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Klik di sini untuk pandangan pelajar berkaitan hal yang sama.
Klik di sini untuk pandangan pensyarah dan gambar-gambar berkaitan hal yang sama.


Terkini

Saya menerima email yang bernas ini dari seorang sahabat,

Salam saudara Lukman,

Saja nak add... kenapa tak guna intranet ja (kalau internet nanti org luar dapat tau) utk menyampaikan message pada pelajar. Dalam hal2 emergency patut ada staff2 tertentu ynag mempunyai access dari luar agar dapat menyampaikan message dengan lebih cepat yang semestinya tepat.Tak pun in case of emergency ada electronic message board pada pintu2 exit yang dapat menyampaikan message pada pelajar.

Penggunaan siren ataupun PA system yang centralised pun bagus jugak agar dapat memberi maklumat kepada pelajar dengan lebih pantas.Boleh jugak digunakan utk kejut subuh :).

Dari segi opinion saya communication before announcing chaos & masa chaos amat penting sekali . Sekiranya breakout kita tidak boleh bergantung pada email semata2

Wassalam

mahalil_amin1970@yahoo.commy



Tambahan dari saya.

Terima kasih pandangan sdr.

Hebahan email/intranet itu (UUM menggunakan webmail yang boleh diakses dari luar) adalah selepas waktu pejabat.

UUM berhadapan pagar utama ada Electronic Message Board yang mana paparannya kepada penghujung yang akan masuk ke dalam kampus. Saya tak pasti sama ada waktu kejadian tersebut, Board ini dimanfaatkan.

Setiap asrama ada sistem PA tetapi malangnya front line leader (kakitangan pejabat asrama/pemimpin pelajar) tidak dapat menentukan sah khabar tersebut.

Saya bersetuju kita tidak boleh bergantung semata-mata kepada email. Disebabkan itu saya sarankan adanya distribution lists untuk key personnel. Contohnya berlaku Tsunamai, Service Provider seperti Celcom dan Maxis perlu mengedarkan hebahan sebegini. Tesco umpamanya manfaat distribution list pelanggannya dengan membuat hebahan iklan secara sms.

Yang penting ialah tindakan secara “timely manner” bukan segera yang membabi-buta tapi seberapa segera dengan tepat.

Lukman

Thursday, July 23, 2009

Those that know, do. Those that understand, teach.


Those that know, do. Those that understand, teach.

In safety we believed; those that know, do! Those that understand, teach!

Read more here.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Tuesday, July 21, 2009

OSHE BULLETIN JULY 2009


Tuan-tuan dan Puan-puan yang dihormati sekelian,

Salam dan Selamat Bertemu,

Welcome to the OSHE BULLETIN JULY 2009 Edition.

As like the previous OSHE Bulletins, this edition is packed with highly relevant news and articles for your viewing, reading and knowledge enriching pleasure.

The focus of JULY 2009 OSHE Bulletin are:
1. NINE (9) Steps to a successful SAFETY CULTURE.
2. THREE (3) strategies to a solid safety culture

3. Managing VIOLENCE at workplace

4. Common CHARACTERISTICS of violent workers

5. Ergonomics Assessment projects by Prof. Abdul Shukor (June/July)
6. List of high impact OSHE training modules for your employees.

I will be in Kuching, Sarawak on 28-29 July to deliver a presentation entitled 'MANAGING VIOLENCE at WORKPLACE'. Details in the OSHE Bulletin page 10.

TQ, Please share/forward the OSHE Bulletin to your colleagues and put it up on the Safety & Health noticeboard for the benefits of everybody at your workplace.

Regards,

Prof. Abdul Shukor.
Your partner in OSHE,
- OSHE & Ergonomics Consultant/Analyst
- Investigation Officer for SOCSO
- NIOSH Malaysia OSH Certification Trainer

Pelantar (ram) mesti ada pemegang railing.


Pelantar (ram) mesti ada pemegang railing.

Posting saya sebelum ini mengenai anti-slip padding di
Hospital Seberang Jaya dan mencadangkannya kepada Klinik Kesihatan Tupai.

Klinik Kesihatan Tupai telah membuat penambahbaikan dengan memasang anti-slip padding ini. Malah turut memasang pemegang railing.

Bagaimanapun saya lebih tertarik dengan pembinaan dua belah pemegang railing di Bank HSBC. Dua belah pemegang railing ini nampaknya lebih baik fungsinya untuk orang kurang upaya.

Bagaimanapun pelanggan bank ini yang bukan orang kurang upaya tidak menghargai pembinaan ini. Klik di sini untuk berita lanjut.

lukmanw@uum-edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Thursday, July 16, 2009

Ergonomic in Islam

Interesting article about Ergonomic as per Islamic view. Click here for details.

Wednesday, July 15, 2009

Dasar KKP Negara


Klik di sini untuk keterangan lanjut mengenai Dasar KKP Negara ini. Bagaimanapun naskah ini masih dalam kategori deraf.

Thursday, July 9, 2009

Dangerous Act - Pointing a weapon to someone

Ergonomics Assessment from Prof. Shukor to OSH Pros


A message from Prof. Shukor to be shared with the management of all industries in Malaysia

Respected Ladies & Gentlemen, Salam & Good Day!

In my recent Ergonomics Assessment consultancy work at many companies, I realized that there are still many challenges faced by workers in carrying out their respective tasks in relation to work hazards and health issues. Majority of them are suffering in silence especially on their backs, shoulders and legs. These situations are like a time bomb and urgent actions are needed to diffuse it.

The OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH ACT (OSHA) 1994 requires all employers to provide a safe place and safe system of work for the protection of staff and anyone else who may be affected. This encompasses all places of work and all hazards. SECTION 15, of OSHA 1994, requires that the employer to take measures necessary for the safety & health of employees and these measures to account of the changing circumstances and general principles specified in subsequent sections. Accordingly, he/she must assess hazards and risks associated with the workplace, systems of work, work machinery, substances, articles, PPE, VDU, manual handling etc, as they apply to employees, self employed or others. These findings must be recorded in the Job Safety Analysis report and be acted upon as part of the safety plan. Any changes in (or affecting) the workplace needs a review of the existing assessments.

Benefits of an Ergonomic Assessment.

It assesses the risks and hazards associated with:

*the individual's capacity or ability to do the required work:- does it require unusual capability; endanger those who are pregnant or with a health problem; call for special training or instruction etc.

*the task of work itself: - does the work, systems of work etc, need to be changed; are technological developments reasonably practicable to utilise; is it suited to the individual concerned; could less dangerous articles, substances and system be used.

*the work environment:- is there excessive heat, cold or slippery floors; are lighting levels adequate; is there restricted movement or posture constraints on employees; are there variation in floor/work levels, strong air currents etc.

*manual handling:- can it be avoided by company organisation or mechanisation; where unavoidable, can other reasonable practicable methods such as mechanical aids be utilised; are employees instructed, trained and informed where manual handling is unavoidable; are they fitted for, and using, PPE etc.

The assessment allows for recognition of the hazard, an evaluation of the overall risk and the recommendation of a control mechanism to combat any residual risks.

Your cooperation and concern regarding the above matters are appreciated.

Attached is an informative brochure on Ergonomics Assessment. (
Click here to download the brochure)

Regards.

Prof. Abdul Shukor
(prof.shukor@gmail.com)

10 Deadliest Accidents

Wednesday, July 8, 2009

PLUS – jenguk-jenguklah sikit R&R Sungai Perak itu.

Lantai Marmar Tidak Licin di NIOSH Bangi




Lantai Marmar Tidak Licin di NIOSH Bangi

Agak sukar saya menjumpai ”Anti-slip Tile Floor” seperti yang dipasang di Bilik Wuduk bersebelahan Bilik Solat di Bangunan NIOSH Bangi ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Klinik Kesihatan Taiping prihatin!




Klinik Kesihatan Taiping prihatin!

Saya tidak pasti sama ada penambahbaikan oleh Klinik Kesihatan Taiping di Tupai itu dengan memasang ”anti-slip padding” pada laluan kerusi roda adalah merujuk kepada
posting saya sebelum ini, ataupun akibat kesedaran dan keprihatinan pihak pengurusan Klinik Kesihatan Taiping sendiri.

Saya sedia maklum terdapat beberapa pegawai kesihatannya sering mengunjungi blog OSH saya ini. Malah mereka pernah menghubungi saya bertanyakan sesuatu.

Kunjungan saya pada bulan Jun lalu untuk mengambil ubat ayah saya, ”anti-slip padding” ini belum dipasang. Kunjungan saya Isnin lepas mendapati ianya telah dipasang.

Apapun penambahbaikan ini amat dialu-alukan.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

Tuesday, July 7, 2009

HARI KELUARGA & NETWORK NRG-SHE

HARI KELUARGA & NETWORK
“NRG-SHE” AKAN DATANG PADA 31 JULAI 2009 & 01 OGOS 2009
JOM HEBOH & PAKAT-PAKAT MAI


NRG-SHE akan menganjurkan buat julung-julung kalinya “Family & Network Day” untuk “Semua Warga Pengamal-Pengamal Keselamatan, Kesihatan & Alam Sekitar - OSHE”

Tarikh : 31 Julai 2009 & 01 Ogos 2009 (Jumaat & Sabtu)
Lokasi : Pantai Merdeka Resort, Pantai Merdeka, Sg Petani, Kedah
Terbuka Kepada : Semua Warga Pengamal-Pengamal Keselamatan, Kesihatan & Alam Sekitar

Masa: 05.00ptg. - 12tghmlm. (31 Julai 2009- Jumaat) - ACARA MALAM (Keagamaan / BBQ Nite / Network)
Masa: 07.00pg. - 02.00ptg. (01 Ogos 2009- Sabtu) - ACARA SIANG (Program Sukaneka & Network)

Bayaran: RM15.00 (Dewasa) & RM7.00 (Kanak-Kanak 4-12 Tahun) - ACARA MALAM (BBQ Nite)
Bayaran: RM22.00 (Dewasa) & RM12.00 (Kanak-Kanak 4-12 Tahun) - ACARA SIANG (Program Sukaneka - Termasuk Sarapan Pagi & Makan Tengahari)

*SEMUA ACARA ADALAH PROGRAM SUKARELA*
"JOM KITA PAKAT-PAKAT SERBU PANTAI MERDEKA"

Tentatif Program :

31 Julai 2009
05.00ptg. - 07.00ptg. : PENDAFTARAN PESERTA
07.30mlm. - 08.30mlm. : SOLAT MAGHRIB/BACAAN YASSIN & DOA SELAMAT
09.00mlm. - 12.00tghmlm. : BBQ / KAROAKE / NETWORK / BEBAS

01 Ogos 2009
07.00pg. - 08.00pg. : SARAPAN PAGI
08.30pg. - 12.30tghari : SUKANEKA & NETWORK
01.00ptg. - 02.00ptg. : MAKAN TENGAHARI
03.00ptg. : BERSURAI / NETWORK / BEBAS

Program Sukaneka :

KANAK-KANAK :
1. MENIUP BELON HINGGA PECAH
2. LARI MEMBAWA BOLA PINGPONG
3. ISI AIR DALAM BOTOL
4. REBUT GULA-GULA
5. KUTIP SAMPAH

REMAJA
1. MENCARI BENDA TERSEMBUNYI DALAM TEPUNG
2. BOWLING PANTAI

DEWASA
1. MUMMY WRAPING
2. PASANGAN IDEAL
3. MUSANG BERJANGGUT
4. LARI BERPASANGAN
5. TARIK TALI
6. FUTSAL KAIN PELEKAT

Penginapan :
Sekiranya Ingin Menginap Di Merdeka Beach Resort (MBR)
Ini Adalah Harga Yang Berpatutan Dari Pihak Merdeka Beach Resort (MBR) : http://www.merdekabeachresort.com
Sila Berhubung Terus Dengan Pihak Merdeka Beach Resort (MBR) - (Pengurusan : ZUBINA JUBILEE S/B)
Akaun Bank : MAYBANK (5021-8400-1864)
04-437 7555 / 04-437 7550
Bilik Orchid : RM130.00 (terhad 16 unit)
Bilik Melati (Seaview) : RM130.00 (terhad 3 unit)
Bilik Melati (Poolview) : RM100.00 (terhad 7 unit)
Bilik Lily (Seaview) : RM130.00 (terhad 4 unit)

Pendaftaran Acara : Di Buka Sekarang Sehingga 20 Julai 2009

Pembayaran Acara : Setiap Pendaftaran Untuk Acara (Siang Atau Malam & Kedua-Duanya)

Hendaklah Di Masukkan Ke Akaun Di Bawah :

CIMB BANK : 07051181671528 (Anuar Bin Saidin)
MAYBANK : 107095727949 (Azhar Ahmad Bin Ahmed Rifaie)
PUBLIC BANK : 4852698225 (Mohamad Yusri Bin Haji Yusoff)

*Selepas Membuat Pembayaran; Sila Simpan Resit Untuk Pendaftaran Pada 31 Julai @ 01 Ogos 2009*

*Sila Hubungi PIC Di Bawah Selepas Membuat Pembayaran*

Maklumat Selanjutnya; Bolehlah Menghubungi :
En. Anuar : 019-443 8339 (anuarsaidin@gmail.com)
En. Aladdin : 019-417 9673 (aladdinosama@gmail.com)

JOM HEBOH & PAKAT-PAKAT MAI…
BOLEH PIII TANJONG DAWAI BELI IKAN KERING & KEROPOK…
MAI PEKENA MEE UDANGGG PAK KOB & PAK SYIM PULAU SAYAK



Salam & Greeting To All,

Memohon Kerjasama Kepada Sesiapa Yang Berminat Menyertai Program Di Atas; Sila Berikan Nama & Bayaran Kepada “PIC” Di Atas Supaya Dapat Pihak Kami Membuat Persediaan Yang Lebih Awal…..TQ

Regards…Aladdin Osama

Sunday, July 5, 2009

KURSUS PENGURUSAN TRAFIK SEWAKTU PEMBINAAN





KURSUS PENGURUSAN TRAFIK SEWAKTU PEMBINAAN

Baru-baru ini saya menduduki Kursus Pengurusan Trafik Sewaktu Pembinaan (kumpulan ketiga) di Hotel Sunway Prai. Mulanya mendaftar untuk kumpulan pertama dan kedua tetapi saya terikat dengan beberapa komitmen lain. Mujur atas permintaan ramai, kursus ini diadakan lagi untuk kumpulan ketiga. Saya menghadiri kursus ini dengan pembiayaan sendiri. Malah ramai pesertanya termasuk seorang pensyarah UiTM turut menghadirinya dengan pembiayaan sendiri. Semasa kumpulan kedua ramai peserta-pesertanya terdiri dari SHO sekitar Pulau Pinang dan Kedah (NRG). Manakala kumpulan kedua dan ketiga pula peserta-pesertanya terdiri dari TMO sendiri (Traffic Manegement Officer) dan mereka yang terlibat secara langsung dengan pembinaan sama ada jalan raya ataupun bangunan. Di samping itu ramai juga bekas-bekas pelajar MOSH termasuk yang masih bergelar pelajar turut menduduki kursus ini.

Banyak pengetahuan yang saya dapat melalui kursus ini. Sekurang-kurangnya saya lebih memahami maksud dan tujuan papan-papan tanda yang diletakkan secara khusus sama ada di lebuh raya ataupun di jalan persekutuan, negeri dan sebagainya.

Papan-papan tanda dan pelbagai peralatan serta isyarat penunjuk yang ada di sepanjang laluan itu dipasang secara khusus mengikut Zon A, Amaran Awal (Advance Warning), Zon B, Peralehan (Transition), Zon C, Penampan (Buffer), Zon D, Kawasan Kerja (Work Area) dan Zon E, Penamat (Terminate).

Di dalam kursus, kami diajar menyediakan Traffic Management Plan (TMP) yang bertujuan me-minimize-kan risiko kepada pekerja binaan serta pengguna jalan raya yang lain semasa menggunakan laluan yang terbabit dalam perbinaan.

Selain berkursus teori, kami membuat praktikal di Simpang Ampat, Seberang Prai pada hari ketiga diikuti persembahan berkumpulan (group presentation) dan menduduki ujian di hari keempat serta tugasan individu yang diberi tempoh 30 hari untuk disiapkan.

Semasa menyertai kursus ini juga saya menyedari bahawa saya telah mengambil beberapa perkiraan TMP semasa menutup jalan raya untuk acara perlumbaan motosikal (serta kereta) di setiap acara motorsports jalanan yang telah saya anjurkan dan kelolakan sebelum ini. Dengan pengetahuan TMP lebih lengkap, terperinci dan bersistematik yang telah dipelajari, saya yakin saya boleh mempraktikkannya untuk acara-acara motorsports jalanan akan datang.

Saya juga ingin mengesyorkan kepada pengamal-pengamal OSH di luar sana agar mengambil peluang menduduki kursus ini terutama mereka yang terbabit dalam kerja-kerja luar bangunan. Yakinkan majikan anda untuk menghantar dan membiayai anda mengikuti kursus ini. Jika tiada budget, anda dudukilah kursus ini dengan pembiayaan sendiri. Sebelum itu dapatkan Kad Hijau CIDB (CIDB Green Card) yang membolehkan anda mendapat potongan harga yuran kursus sebanyak 50 %.

Terima kasih saya juga kepada sdr. Yusri Mohd Yussof (
aladdinosama@gmail.com) yang bersusah-payah berkempen mendapatkan peserta dan juga membolehkan kursus ini diadakan untuk dua kumpulan tambahan di Pulau Pinang.

Selamat berkursus kepada mereka yang belum lagi menduduki kursus ini.

lukmanw@uum.edu.my
http://oshthejourney.blogspot.com/

KURSUS PENGURUSAN TRAFIK SEWAKTU PEMBINAAN – 16 Mata CCD

Pengenalan

Semasa kerja-kerja pembinaan dijalankan di jalanraya/ lebuhraya, pengguna-pengguna termasuklah pemandu, pejalan kaki dan pekerja binaan akan berhadapan dengan situasi trafik yang berisiko. Oleh sebab itu, pengurusan trafik yang berkesan adalah penting sewaktu pembinaan tersebut berlangsung. Pengurusan trafik yang efektif bukan sahaja akan menurunkan kadar kemalangan jalanraya dan mengurangkan masalah kesesakan lalulintas, malah akan meningkatkan produktiviti dalam proses pembinaan.

Sasaran Peserta

Terbuka untuk semua khasnya ’Traffic Management Officer’

Maklumat disampaikan melalui kursus:

1. Perancangan dan rekabentuk Pelan Pengurusan Trafik (TMP) harus mematuhi keperluan kejuruteraan dan Garis Panduan Negara (ATJ/REAM) yang mengambil kira ciri-ciri trafik tempatan dan kekangan tapak pembinaan.
2. TMP yang direkabentuk dan digunapakai tidak boleh menyebabkan kemalangan dan kesesakan lalulintas. Bilangan lorong dan tahap perkhimatan (LOS) harus dikekalkan sepanjang pembinaan.
3. TMP mesti direkabentuk oleh pegawai teknikal yang berpengalaman dalam rekabentuk jalanraya dan kerja-kerja pembinaan. TMP ini perlulah diaudit oleh Juruaudit yang telah diakreditasi dan diluluskan oleh JKR sebelum kerja-kerja pembinaan fizikal sebenar di tapak.
4. TMP mesti memaparkan pelbagai tahap pembinaan dengan mengambilkira halangan utama dan petukaran laluan jalanraya. Pemberitahuan awal harus diberikan kepada semua pengguna jalanraya sekiranya terdapat halangan trafik, penutupan jalan, penutupan lorong dan laluan alternatif.
5. Sebelum kerja-kerja pembinaan di tapak, butir-butir Traffic Management Team, Emergency Response Plan, Emergency Response Team harus diperincikan.
6. Syarat yang mencukupi harus dinyatakan dalam BQ bagi tujuan pemasangan dan penggantian semua alatan pengawalan trafik.
7. TMP dan Laporan Keselamatan Pengurusan Trafik (TMSR) harus diaudit oleh . Juruaudit yang dipersetujui oleh JKR sebelum kerja-kerja pembinaan. TMSR tersebut mesti mematuhi format seperti yang diluluskan oleh JKR.

Kandungan Kursus

Hari Pertama
‘An overview of Traffic Management during Construction – The JKR Way’ (Oleh Pegawai JKR)
Bab 1 – Kepentingan Pengurusan Trafik di Kawasan Kerja
Bab 2 – Keperluan Pengurusan Trafik di Kawasan Zon Kerja
Bab 3 – Strategi Paling Efektif Perlaksanaan Pengurusan Trafik di Zon Kerja

Hari Kedua
Bab 4 – Merancang Pelan Pengurusan Trafik
Bab 5 – Merekabentuk Pelan Pengurusan Trafik
Bab 6 – Pelan Pengurusan Trafik

Hari Ketiga
Lawatan ke Tapak
Pembentangan Projek Kumpulan

Hari Keempat
Bab 7 – Pemasangan dan Pemindahan Peralatan Kawalan Trafik
Bab 8 – Penyelenggaraan Zon Kawalan Trafik
Bab 9 – Laporan dan Pemeriksaan
Menduduki Ujian

Pembayaran

RM 400 bagi pemegang Kad Hijau sah / RM 800 tanpa Kad Hijau
Temasuk bahan kursus, ujian, dan makan minum.

Tempat, Tarikh & Masa

Kuala Lumpur; 17-20 Mac 2009 (Selasa-Jumaat),8am-5pm
Kuala Lumpur; 12-15 Mei 2009 (Selasa-Jumaat), 8am- 5pm
Terengganu; 20-23 Julai 2009 (Isnin-Khamis), 8am- 5pm
Perak; 18-21 Ogos 2009 (Selasa-Jumaat), 8am- 5pm
Johor Bahru; 26-29 Okt 2009 (Isnin-Khamis), 8am-5pm
Kuching, Sarawak; 17-20 Nov 2009 (Selasa-Jumaat), 8am-5pm
K. Kinabalu, Sabah; 8-11 Dis 2009 (Selasa-Jumaat), 8am-5pm

PERTANYAAN UMUM & PERMOHONAN KURSUS

Cik Zuraida Omar
03-26170285
zuraida@cidb.gov.my;

En. Chuang Kuang Hong
03-26170357/017-7319899
chuang@cidb.gov.my

Fax: 03-40430801

Wednesday, July 1, 2009

Safety by design


Original posting from; Pak Adib

Attention to details

Let me share with you what I discovered lately about the benefits of paying attention to details in design of building components. As I walk down the stairs of Ikea next to The Curve, my friend pointed out to me the two narrow straps of steel embedded at the edge of the steps. He told me the two lines marked the edge of the steps to prevent people from falling. To me, this is real thoughtful and cool!!! I have not seen them yet any where in Malaysia. As I went down the staircase, without those steel straps, the streps would appear just like a piece of wide timber slanting downwards, especially those with impared vision,poor eye sights and deteriorating old eyes like me.

I have heard many horror stories about our older folks fell in the toilets.We have to build safe features to protect them and us if we live long enough..

To my engineer and architect friends, kindly take note-Safety By Design:-)

Laman Web H1N1 Malaysia



Terima kasih PBSB

Klik pada rajah untuk besarkan imej.